lördag 31 januari 2009

Suttit på skolbänken

Eftersom vi har ett JAK lån och har som mål att någon gång byta ut alla våra lån till Jak så har jag anmält oss till Jak skolan. Det är en e-skola så man sitter hemma och läser och svara på frågor. Man har kontakt med en lärare via nätet om man behöver. Jag anmälde oss för nästan en månad sedan men det är saker som kommer ivägen hela tiden (kallas visst livet). Så jag har inte haft tid att börja "plugga". Men idag tog jag mig tid. Första kapitlet hann jag med. Även om jag inte hunnit svarat på alla frågor ännu. Sen har jag inte kommit på hur jag ska skicka iväg svaren heller, men det kanske kommer. Det handlade om pengar och ekonomiska spelregler. Det stod mycket intressant. Det här har jag kopierat från första kapitlet och det var det som "tog" mest på mig:
Grekiskans oikos betyder hus och det är därifrån eko kommer som är början på de båda orden ekologi och ekonomi. Logi kommer från det grekiska ordet logos som betyder förnuft, kunskap. Nomi i ekonomi kommer av det grekiska ordet nemeia som betyder ordna eller förvalta. Ekologi är läran om huset vi bor i, dvs naturen. Ekonomi betyder hushållning, dvs. att ordna och förvalta huset vi bor i, naturen. Det handlar alltså inte bara om att förvalta pengar utan hela naturen. Det handlar om att förvalta minsta lilla bakterie, mygga, mossa, likväl som vargar och allt annat som hör naturen till. En ekonomi som bidrar till utrotning av arter är inte ekonomisk på sikt. Ju mer livets väv av arter trasas sönder desto sämre blir existens-underlaget för kommande generationer som ska leva på vårt jordklot.
HUSET = jordklotet
EKOLOGI = läran om huset
EKONOMI = hushållning
Jag har en korg som min morfars mamma har gjort. Det är efter henne som L är döpt. Även om vi inte tänkte på det just då så betyder det mycket nu. Jag älskar den där korgen. L får alltid sitt lördagsgodis i den. Tyvärr är L inne i en bita- på-allt-period. Undrar när det ska gå över hon är snart 6 år? Idag bet hon på handtaget på korgen så att några av pärlorna lossnade. Jag blev såklart jätteledssen. Men jag får skylla mig själv som gav henne den.

Det är marken i stan nu. Jag har inte gått på den på flera år eftersom jag då bara köper en massa som jag inte behöver. Sen kan vissa tycka att det är trevligt att bara gå runt och titta, men jag hör inte till den skaran heller. Jag får nästan fobi av massor av människor som ska handla samtidigt. S och M har gått på marken i alla fall. S köpte en ballong till L.


Säga vad man vill om mina barn, dom är om tänksamma mot varandra i alla fall. Även om M och S kan ryka ihop så jag blir alldeles stum. Så ställer dom alltid upp för varandra när det gäller.
Maken och jag börjar bli glömska. Jag kan gå in i ett rum för att hämta en sak, men när jag kommer in i rummet så kommer jag inte ihåg vad jag skulle hämta. M och S säger en massa saker till maken som han ska vidarebefordra till mig. Men han glömmer bort det. Igår skulle vi haft vårat familjeråd igen. M skulle gå på stan och sen äta mat med kompisar för en kompis fyllde år. Så han skulle inte komma hem förrens runt 19.00. S skulle också gå på stan med en kompis och komma hem vid 19.00 hon med. Men M ringde och sa att han skulle på match med en av kompisarna. S ringde och frågade om hon fick gå på tjejkväll. 23.00 var familjen samlad och då sov L. Alltså flyttade jag fram familjerådet tills ikväll. Det var bara det att M skulle döma vilket han hade sagt till maken. S skulle på tjejkväll - vilket hon hade sagt till maken. Det var ingen som kunde igår mer än S så det hade gått från tjejkväll till två tjejkväll. Ikväll kunde alla andra. = familjerådet framflyttat till imorgon.
Jag som har fixat lite extra mys. Brända mandlar. L valde färgen. (Mamma du kan tala om för pappa att det finns mandlar att hämta).

Friterade kycklingvingar.Med ris och hemgjord sötsur sås.

Ena väggen i badrummet är fortfarande väldigt tom. Jag hittade två tavlor på väggen i L:s rum. Där är väggarna allt annat än tomma, snarare överfulla. Så jag flyttade tavlorna till badrummet.

Det är två Valentin kort som jag köpte och gav till M och S långt innan L var född. Jag tyckte dom var så söta så jag sparade och ramade in dom. Sen har dom suttit först i S rum, sen alltså i L:s rum och nu i badrummet.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...