fredag 25 september 2015

DIY - Maskindiskmedel

I min strävan att leva billigare och minska på antalet sopor så gör jag så mycket som möjligt själv. Handdiskmedel till exempel som blir mycket billigare att göra själv. Handdiskmedel köper man dessutom i en plastflaska och plast är en sak som man ska undvika om man vill leva zero waste. Plast försvinner aldrig utan finns alltid kvar. Plasten man återvinner görs om till andra saker t ex plastbänkar men inte till nya plastförpackningar. Tidningar och kartonger görs om till andra förpackningar eller tidningar fler gånger innan dom kasseras. Maskindiskmedel köper jag i en kartong så inget som måste undvikas enligt zero waste eftersom förpackningarna jag använder till att göra maskindiskmedlet av också måste återvinnas på olika sätt. Prismässigt då? Jag köper alltid ett storpack av Icas egna maskindiskmedel i pulverform. Det kostar 80 öre/disk. Till hemgjord maskindiskmedel går det åt:
1,5 dl tvättsoda
1,5 dl citronsyra
05 dl bikarbonat
0,5 dl salt
Jag mixade allt i en mixer till ett fint pulver.
Tvättsoda kostar 24,65 för 500 gram på Bodystore. 1,5 dl väger 150 gram = 7,39
Citronsyra kostar 76,65 för 1 kilo. 1,5 dl (150 gram) = 11,49.
Bikarbonat kostar 24,65 för 500 gram. 0,5 dl (50 gram) = 2,465
Salt kostar 14,90 för 500 gram. 05 dl (50 gram) = 1,49
Summa: 22,83 kronor. Maskindiskmedlet räcker till 20 doser = 1,14/disk. Det blir alltså inte billigare att göra eget maskindiskmedel. Med tanke på att avfallet inte heller minskar så gör jag nog det inte igen. Disken blev i alla fall lika ren som med Icas egna maskindiskmedel.
Jag hittade receptet hos I love eco.

2 kommentarer:

Freezeman sa...

Tjusigt! Synd bara det inte blir ekonomiskt försvarbart oxå på samma gång !

Anonym sa...

Receptet till diskmedlet kommer från I heart Eco va?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...