fredag 23 januari 2009

Kostnader

Varje gång fakturan från Telia och Viasat kommer känner jag nästan för att gråta. Sen ska vi inte prata om alla jä**a mobiltelefoner. I våran budget är det mellan 1500 och 3000 kronor som går till telefon, Tv och tidningar. Tidning är bara våran lokala tidning. Vi har autogiro på 190 kronor/månad. Om vi tar en betalning/år kostar det 2199 kronor. Om vi byter till en betalning sparar vi 88 kronor/år. Inte så mycket men i alla fall. Med då blir det en stor räkning istället för som nu en liten varje månad. I och för sig sätter vi in samma summa varje månad för att slippa dom höga månads kostnaderna. Jag tycker att det borde löna sig att ha autogiro. När jag tittade igenom våra e-fakturor så hittade jag en bilaga med ett reklamblad från Telia. För 299 kronor i månaden så får vi Tv, telefoni och bredband. Idag betalar vi 402 kronor bara för TV:n och bredbandet. Sen tillkommer telefonen med 630 kronor var 3:e månad. Då betalar vi bara 69 öre i öppningsavgift och ingen minutavgift. Bra när S tjattrar i timmar med sina kompisar. Men jag räknade vidare på det. Vi hade pratat i ungefär 27 timmar på 3 månader. Om vi omvandlar det till minuter och betalar 20 öre/minut som ingick i avtalet så blir det 324 kronor på 3 månader. Det skulle alltså löna sig för oss att byta. kruxet är att vi har Tv:n bunden till september. Men vi ska ringa Telia imorgon (har dom öppet då?) och fråga om vi kan byta. Vi kan ju alltid hota med att byta bredbandet och telefonen. Vi har (jag skäms) 4 Tv apparater. Den i sovrummet har vi ingen anslutning till så där tittar vi bara på DVD eller videofilmer. Tv:n i lekrummet/kontoret har vi Telia och till Tv:n i vardagsrummet och M:s rum har vi Viasat med tvillingabonemang. Viasat kostar 408 kronor/månad. Då har vi alla kanaler som finns att få. Ett krav från övriga familjen. M vill ha (och brukar få) säsongskortet när han fyller och då måste man ha alla kanaler.

Nu till något roligare. S rum ser fortfarande ut som det gör. Fortfarande brist på pengar och tid. En bra sak med det är att maken har byggt en balansgång till L. Den passar jättebra i det tomma rummet. Hon har svårt att hålla balansen så vi tänkte att hon ska få öva mera.

Nya numret av Ecoqueen kom idag. Som alltid lika spännande och intressant läsning. Bland Eco tekniken stod det bland annat om "våran" ecobutton. Än så länge fungerar den bra. Det enda "felet" med den är att vi har virusscanning mellan 12.00 och 14.00 varje dag. Om vi ha datorn i viloläge då så blir scanningen försenad/inte helt klar. Då blir hela datorn helt knäpp. E-posten går inte, ljudet går inte och så vidare. Så nu har vi den inte i viloläge när virus scanningen är så vi "tjänar" inte lika mycket som vi gjorde i början. Sen stod det en klart läsvärd artikel om djurplågarkläder. I Kina dödas 2 miljoner hundar och katter varje år för sina pälsars skull. Västländerna har förbjudit import av hund och kattskinn. Men skinnen färgas och märks om och säljs i alla fall. Det händer till och med att katt och hundskinn sys upp till mjukisdjur och märks med fuskpäls. Dun plockas från levande fåglar och är oerhört smärtsamt. Jag ska härmed sluta köpa pälsar, duntäcken, dunjackor och pälsklädda skor/stövlar. Inte för att jag har råd att köpa något av det men hade jag råd skulle jag inte köpa det. Jag ska även gå med i djurens rätt. Det tar 400 år för naturen att bryta ner en plastkasse. När jag handlar mat har jag alltid med mig tygkassar. Men när jag handlar andra saker har jag det inte men jag ska börja ta med en tygkasse när jag gör övrig shopping också. Enligt en FN rapport dör över en miljon havsfåglar varje år av plast som skräpar mer haven.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...