fredag 9 januari 2009

Eocbutton, vinflaskor och "spöken"

Först lite svar på frågor som jag fick i kommentarerna på mitt förra inlägg. Stephan Bäckman undrade hur ecobutton fungerade. När vi installerade ecobutton software registration så började det fungera hur bra som helst. Det enda "felet" hittills är att vi måste komma ihåg att trycka på ecobutton efter varje gång vi är klara vid datorn. När vi sen kommer tillbaka till datorn så står det hur mycket pengar och koldioxid vi har sparat, dels under dagen och dels sen vi registrerade "knappen". Hittills har vi sparat 0,7178 Euro och 1,929 kg:s koldioxid.
Jättebra tycker jag. Vi ska mäta med elmätaren vi har för att se hur mycket effekten minskar på datorn vid viloläget. Jag har inte hört talas om Eco mode så om det är lika bra eller bättre eller sämre än Ecobutton kan jag inte svara på. En Ecobutton kostar bara 209 kronor så man blir inte ruinerad. Och om pengarna som det står att vi sparar blir sparade på riktigt så har man snabbt sparat in den.
Ulrica tycker att jag är duktig och jag niger hovnigning och tackar jättemycket. Men jag är egentligen en väldigt lat människa. Mina favoritsysslor är att ligga på sängen och att ligga på sängen och läsa. Nej vi bor inte på landet. Vi bor mitt i en förort men villor och grannar överallt.
Jag bäddade rent i sängarna idag. Eller rättare sagt jag plockade bort alla gamla sängkläder och sen "glömde" jag att bädda så alla fick göra sina egna sängar. M hade ett eget sätt att få i täcket i påslakanet.

Han klev in i det. Alla sätt är bra utom dom dåliga.

S har en kompis som samlar på tomma vinflaskor. För flera år sedan hade vi vinflaskor som liknade katter och en sån hade hon alltid velat ha. Kompisen fyller år på måndag så S ville ge henne en sån vinflaska. Så jag stegade iväg till systemet och inhandlade "katten". Jag blev sugen på att ha nya "katter" till mig själv. Jag hade dom som ljusstakar efter ett tips från min bästa kompis i hela världen E (miss you). Men när jag hittade dom så blev min besvikelse stor. När vi hade dom var dom mörkblåa, nu var dom "turkosa" eller jag vet inte riktigt vad dom har för färg. Dom byter tydligen färg på flaskorna varje år. Jag köpte en till oss också i alla fall. När vi köpte vinet då så smakade vinet "kattpink". Men snåla som vi är så tänkte vi att vi kan lika gärna dricka det som att hälla ut det. Jag vet inte om det var för att det var gratis eller om dom har ändrat smaken för det var riktigt gott. S och hennes kompisar som ska ge bort flaskan betalade den.

Jag sms:ade E och frågade om hon hade kvar sina "katter" vilket hon hade och hon ville inte ha kvar dom så jag skulle få dom. Puss E, love you.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...