lördag 24 januari 2009

Tänka om och svar

S började må illa igår efter kvällsmaten. Hon har mått illa hela natten och på förmiddagen har hon kräkts två gånger. Hon har sovit ett par timmar och ätit lite filmjölk till kvällsmat. Men hon mår fortfarande illa. Med tanke på att hon har haft yrsel sen i maj så börjar jag oroa mig ännu mer för att det ska vara något allvarligt. Svaret från ct skallen som dom gjorde i tisdags kan inte komma fort nog känns det som. Hon har varit mer törstig dom senaste veckorna men dom har tagit b-glucos flera gånger så jag vet att det inte är diabetes. Men för att utesluta det ännu en gång så kom farmor över med farfars b-glucosmätare. 5,6 hade hon. Det är helt normalt.

Maken ringde Telia och dom var genast med på noterna. Vi fick gärna byta fast abonnemanget var bundet. Men enligt dom så skulle vi bara tjäna 50 kronor/månad. I alla fall om vi vill ha samma megabits som vi har idag. Så vi räknade om igen. Om vi inte byter till paketet och sen säger upp Telia digitaltv när den går ut i september. Sen tar vi ett trillingabonemang till tv:n istället hos Viasat. Då sparar vi 80 kronor/månad. Vi ska även fråga M hur gärna han vill ha sportkanalerna och säsongskortet. Säsongskortet får han av oss i present när han fyller varje år. Vi betalar 120 kronor mer i månaden för att få sport och filmkanalerna. Om M så gärna vill ha dom kanske han är villig att betala 100 kronor för att få behålla dom. Om han inte är villig så är det inte tillräckligt viktigt att behålla dom. Nu kan jag tyckas elak men han jobbar extra och tjänar ungefär 1200 kronor/månad + 800 som han får av studiebidraget. Han betalar då ingenting hemma. Nog med tråkigt pengaprat.
L frågar varje dag efter hur många dagar det är tills hon fyller. För att slippa tjatet så har L och jag tillverkat en typ av advenstkalender.Det är så många ringar som det är dagar tills hon fyller. I varje ring ska hon rita ett ansikte. I översta ringen har hon gjort ett kaninansikte. När alla ringar har ansikten fyller hon.

Det hade snöat rätt mycket inatt och imorse. Men när L och jag kom ut på eftermiddagen hade det redan börjat att smälta/regnat bort. Men vi gjorde en

snögubbe. Det syns inte på bilden men vi snodde makens hatt. Han har haft den i nästan 100 år och han tycker själv att den är jättefin, även om han aldrig använder den. (vi tog in hatten innan maken märkte att den var borta). Sen gjorde vi ensnölykta. Ljuset brann tills kortet var taget sen droppade det smältvatten så det slocknade.

En av sakerna jag gör för att hålla ner våran matkostnad är så mycket som möjligt från grunden. Vi köper nästan aldrig färdiga såser till exempel. Sen gör jag egen tacokrydda och när vi äter kebab gör jag eget kött. (tack E jag tänker på dig varje gång vi äter kebab). Jag förvarar och blandar kryddorna i gamla syltburkar. Sen häller jag över lite i taget i gamla kryddburkar.

Alla våra kranar är engreppskranar för att spara vatten. Utom den i tvättstugan. Den är en så kallad termostatblandare och dom är dyra att köpa nya. För jättelänge sedan så hade vi en annons i lokala tidningen om att vi ville köpa en termostatblandare och det ringde en man. Dom hade gjort om i sitt badrum så vi fick kranen gratis. Tyvärr passar den inte så vi behöver en ny. Men så slog det mig idag. Det säljs massor av tvättställ billigt på Blocket. Dom flesta med engreppsblandare. Om vi byter hela tvättstället så blir det mycket billigare. jag ska ge idén till maken ikväll. Han är borta med M på match nu. Sen går mina tankar till alla stackars barn och deras föräldrar som dog i dagis tragedin i Belgien. Jag tycker att han som gjorde det borde få lika många knivhugg som han delade ut. Läs och gråt.

1 kommentar:

Växla ner sa...

hej
min dator är paj, så jag är bara här tillfälligt, har läst ikapp mig på dig, och får sporre som vanligt av att se dig kämpa på. Vi hörs, kram

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...