måndag 26 januari 2009

Snickrat, sytt och stressat

Maken åkte på kurs till Lund och kommer hem imorgon. Måndagar är tillräckligt stressande när man är två föräldrar. L har gympa mellan 18.00 - 18.45. M har innebandyträning mellan 20.00 - 22.00. Jag vill inte att han ska åka buss så sent så vi (oftast maken) brukar hämta honom men idag blir det jag. Om ingen annan förälder skjutsar hem men det är lika stor chans som att vinna 1 miljon på lotto. S har teater mellan 18.00 - 19.30. Ibland lagar M maten medans jag är på gympa och ibland lagar maken maten. M ville inte och maken borta så direkt efter gympan fick jag laga mat. Nu ska jag vänta tills S kommer hem så jag kan lägga upp resten av maten på M:s tallrik och diska. Sen ska L duschas efter gympan. Jag har inte hunnit det ännu.

Dagen har gått i lugnare tempo. Det har regnat mest hela dagen så det blev ännu en innesittardag. Som gjord för pyssel alltså. L:s extrakudde har gått sönder. Jag hade (som jag alltid brukar göra) lagat den med ett gammalt örngott. Men nu har det också gått sönder. En gammal sönder kudde + två trasiga gamla örngott = en ny kudde.

Att den är olika på över och underdelen gör ingenting. Det syns ändå inte när det är ett örngott på.
Vi har två gamla fåtöljer som vi har "ärvt" efter min morfar. Dom är rejält nedsuttna. Eller den ena var det. Jag drog ut alla gamla spikar och maken drog i ny sadelgjord. Men den andra är kvar och har varit det jättelänge. man sitter nästan på golvet när man sitter i den. Så idag har jag börjat med att dra ut spikar.
Den är rejält dammig inuti. L var också med. Jag hade med mig "Knipps" och "Pang" upp och hon lånade Knips och lekte med henne hela eftermiddagen. Att det är så kul med verktyg. För dom som inte vet är Knipps och Pang verktyg som Händige Manny har på TV.
S har varit på föreläsning om en man som överlevde koncetrationslägret. Föreläsaren var jättebra och har även skrivit en bok som S köpte.
"Jag överlevde av Mietek Gocher". 6 miljoner judar överlevde inte. Snart finns det inga människor kvar som kan berätta om hur det var, som var med på riktigt. Tur att det finns såna som Mietek som orkar åka runt och berätta om hur hemskt det var. Så att det aldrig glöms bort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu är våra kvällar lugnare.
Vår dotter fick åka till auschwitz i höhstadiet och föreläsa för andra klasser.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...