söndag 25 januari 2009

Räknat vidare och lila hund

Funderade vidare på telefon via bredband och bredband efter Telias paketerbjudande. När jag jämförde bredband och telefoni via Compricer så var universal telekom billigast. Om vi byter till dom så blir det 200 kronor (per månad) billigare. Då betalar vi 69 öre i öppningsavgift och 0 öre i minuten i samtalstaxa (fasta telefoner). Vi får enligt budgeten 1200 kronor över varje månad, när alla fasta kostnader är betalda. Då är maten räknad som fast utgift på 3000 kronor och bensinen som fast på 2500 kronor. Bensinen går oftast på mer. Vi behöver få upp den summan till 3000 innan jag kan vara hemma igen. Om vi nu byter TV abonnemang och bredband, telefoni så blir det 400 kronor = 1600 kronor. Alltså 1400 to go. Jag måste fundera vidare vart jag ska få dom ifrån. Försäkring och el? Men sist jag tittade hade vi billigaste alternativen där.

Jag har satt in en annons på Blocket (igen). Vi måste ju rusta huset samtidigt som vi måste spara allt vad tygen håller. Alltså blir det begagnat, bra både för miljön och plånboken. Lilla toaletten är nästa på tur. (Om vi glömmer S rum för ett tag). Nya köksbänkar skulle piffa upp hela köket (som skulle behöva totalrenoveras). Solvärme för att sänka elen. Engreppskran i tvättstugan. Maken sa att det inte gick att ha ett vanligt tvättställ i tvättstugan, men när jag frågade varför inte kunde han inte svara. Alltså efterlyser jag: vägghängd snålspolande toalett, tvättställ med engreppskran, köksbänkar och ackumulatortank. Jag satte in annonsen för någon timme sedan och vi har reda fått svar på en toa.

En regning söndag där nästan all snö har smält bort. M åkte på match idag igen och maken är borta på herrklubb så jag, S och L hyrde en film via TV:n. Haja läget och popcorn i soffan - sämre kan man ha det!

Efter filmen har jag rastat dammsugaren. Det är egentligen makens jobb men på något konstigt vis så slipper han alltid undan.

L älskar filmerna om dom 101 dalmatinerna. Idag när hon satt och målade fick hon för sig att hon ville bli en dalmatin.

Lila hund?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi betalar 400 kr i mån. för telias internet och tv´s boxer. Dagstidning har vi ingen och till mobiltelefoner får barnen 100 kr (kontantkort så klart) per skoltermin, allt där över får dom betala med sin veckopeng. Nu har jag ingen koll på dina uträkningar så jag vet inte om vårt är billigare. Till dom andra tv:arna har vi köpt en box så dom får in dom fria kanalerna.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...