torsdag 29 januari 2009

Halsont, bakning och presenter

L älskar supertrion som går på Nickolodeon. Tyvärr finns dom inte att köpa så hon får bara sin supertrio dos måndagar och fredagar. Dom är klockan 9.25 när hon är på dagis dom andra dagarna. Snart är det alla hjärtans dag och jag klurar på billiga, helst hemgjorda presenter med hög wow faktor. Jag klurar på födelsedagspresenter som också uppfyller dom kriterierna. Så kom jag på det! Jag gör ett band med supertrion till L som hjärt present. Så dom senaste veckorna har jag spelat in supertrion varje dag.
Idag blev den klar. Vi har ingen inspelningsbar dvd så det blev ett gammal hederlig videoband. En bild på fodralet och en på bandet. Jag är lite födelsedags presenter kort till L men igår kom jag på en till. L grät för att hon missade Lilo och Stitch varje dag när hon var på dagis. Hon har två filmer med Lilo och Stitch men det är långfilmer så dom dög inte. Så dom närmaste veckorna kommer jag att spela in Lilo och Stitch.
Imorse grät L för att hon hade ont i huvudet och i halsen. Hon vägrade att äta. Men som vanligt med små matvägrare som är sjuka så funkar det med välling.
Två muggar drack matvägraren. När jag ringde dagis och sjukanmälde henne så sa dom att det var en bacill som gick med halsont och huvudvärk. Efter en stadig lunch och ett vad jag trodde snabbt tillfrisknade så fick L gå till kyrkis. Där gjorde hon den här finasnögubben. När vi gick hem började hon klaga över ont i halsen igen. När vi kom hem åt hon 2 varma mackor och 1 nybakt fralla trots att hon ätit massor på kyrkis. Jag glömde ta kort på brödet innan jag förpackade det. När L var på kyrkis bakade jag långpannebröd (ingen jäsning, ingen utbakning, superenkelt) och frallor. Svärfar fick brödkuponger i julklapp och jag har en känsla av att han vill utnyttja en snart. Innan kvällsmaten satte L på sig sin halskrage och den ska sitta på tills det halsonda har gått över säger hon.S har hemkunskap på elevens val. Nästa vecka skulle dom göra taco hade läraren sagt. Med egen tacokrydda för det var mycket billigare än köpt. Stolt!. Jag gör alltid egen tacokrydda. Jag samlar på spartips och försöker att följa dom så mycket som möjligt. Jag är alltid på jakt efter nya spartips. När allt om barn hade 10 tips som ger familjen mer pengar i plånboken så kollade jag genast vad det var för tips. Ibland är det nya saker. Tips 1 var att ta en vit köpmånad, när man inte köper något onödigt. Vi har vita månader 11 månader om året, minst. Vi köper nästan bara nödvändiga saker. Då räknar jag lördagsgodis till L som nödvändigt men det är väl en tolkningsfråga. Tips 2: Dela på skjutsandet. M tränar och spelar matcher i innebandy. Men att få hans lagkompisars föräldrar att skjutsa är som att vinna 1 miljon på lotto. Omöjligt! Sen kom smålån (har vi inga, bara stora). Ingen hämtmat (gör 99% av våran mat själv, från grunden, inte ens halvfabrikat). Tips 5 är låt stora barn betala hemma. M tjänar lite pengar eftersom han jobbar extra som domare, men att låta honom betala hemma känns inget bra. Tips 6: sätt upp ekonomiska mål. Mitt mål är att vara hemma på heltid igen. Tips 7: Köp begagnad utrustning, gör vi redan. Tips 8: hyr ut ett rum. Vi har inte ens sovrum så det räcker åt oss. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum. Men övriga familjen är nog inte så entusiastiska. Sen kom storhandla (gör vi redan) och sälj saker (gör vi också). Summan av kardemumman - det var inget nytt spartips för mig. Det skulle vara rummet i såna fall. Undrar om man kan hyra ut garaget?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad har du i tacokryddan? Jag köper alltid på påsar men gillar att prova på nya smaker och blir det billigare med så är det ju inte fel:)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...