onsdag 28 januari 2009

Kyrkråttor och läsning

Frikyrkan som finns i byn har väldigt bra barn och ungdomsarbete. När M och S var mindregick dom på scouterna via kyrkan. S sjöng också i kören. Det fanns något som hette kyrkråttorna som var för mindre barn. Jag ville gärna att L skulle gå där, men hon var inte född/för liten just då. Sen glömde jag bort det. Tills ena grannen var på gympan med sin son och frågade om inte L ville börja. L har pratat om det ända sen hon fick höras talas om kyrkråttorna. "När är det dags?" " När ska vi gå?" När vi gick hem från dagis frågade hon "När är det råttkyrkan?" Ikväll var det då äntligen dags. Jag var kvar fast jag egentligen inte hade behövt vara det. Det var 13 barn i olika åldrar. Men så många hade dom inte varit förut, det var många nya förutom L. Dom skulle prata om ett djur varje gång och idag var det kossans tur. Dom fick rita kossor, se på film om kossor, läsa böcker om Mamma Mu, leta efter kossor och slutligen äta något som kom från kossan (yoghurt).
Direkt efter mellis åkte vi och handlade. Först på listan stod Ica och den sedvanliga månadshandlingen. Sen hämtade vi maken som hade varit på en annan, ny för oss, utlänningsaffär som vi har hört ska vara bättre än den andra. Dom hade mindre sortiment men frukten, grönsakerna och rapsoljan var mycket billigare än våra andra affärer. Jag har på känn att det blir många fler besök där. Sen ville M ha nya högtalare till sin dator. Han fick ett nytt ljudkort av oss i julkapp och för att kunna utnyttja det så behöver han fler starkare högtalare. Vad tänkte jag på ? Han spelar redan musik så det dånar. Man kan inte höra vad man själv tänker när han drar igång.

Sen åkte vi till Coop och tog ut paket. Trollerilådan jag köpte på Tradera hade kommit. S har övat och kollat igenom och det verkade bra.Vi har även hunnit med en sväng till biblioteket. Där vi mest lånade böcker till L.

Mamma Mu får ett sår, Ja, det får du sa Pulvret, Fixa fisk sa Pulvret, Rädd för sa pulvret och Gosiga Gunnar. Till mig lånade jag Hemma hos Martina.
Det kom en tidning till M idag. Teknikens värld. Han hade inte beställt den. Ingen annan i familjen heller. Det är alltså någon annan som "snällt" nog har beställt en tidnings prenumeration åt M. Jag ringde till kundtjänst och påpekade att vi inte hade beställt någon tidning. Vi skulle riva räkningen, men tidningen fick vi behålla. Det är inte varje dag man får en tidning gratis.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...