fredag 30 januari 2009

Tacokrydda och kalasfunderingar

Ulrika lämnade en kommentar om receptet på tacokryddan, kommer här:
Tacokrydda:
6 tsk chilipulver
4,5 tsk spiskummin
5 tsk paprikapulver
3 tsk lökpulver
2,5 tsk vitlökspulver
0,5 tsk kajennpeppar
Blanda alla kryddorna i en glasburk. Ta lite i taget för att kolla styrkan. OBS blir starkt. Räcker till flera gånger. Jag gör alltid tre - fyr dubbel sats när jag ändå håller på och blandar. Jag hör av mig när jag vet receptet som S hemkunskapsfröken skulle göra. Ska bli kul att se om det skiljer sig från mitt.

Jag var godissugen ikväll. Vi poppar oftast popcorn men jag var sugen på något annat. Vi fick marknadskarameller över sen jul som jag frös ner. Dom har jag plockat fram till ikväll.

När vi var på Ica sist fick L välja några kex. Hon valde favoriten bokstavskex. Dom är bra för innan hon äter dom så stavar hon till olika ord och säger vilken bokstav det är. Gott lärande med andra ord. När jag öppnade förpackningen idag blev ja lite förbannad. Kartongen är jättestor men kexpåsen är jätteliten. Ungefär halva kartongens storlek. Nog för att det står på förpackningen att innehållet kan skaka ihop lite under transporten. Men påsen kan väl inte krympa för det!

Maken blev inte direkt överlycklig när han såg att jag hade börjat med den trasiga fåtöljen när han var i Lund. Den står fortfarande orörd av maken. Jag började tröttna på det. Den står upp och ner mitt i vardagsrummet. Hobbyrummet är precis som garaget fullt med diverse grejer. Så jag frågade maken om inte jag kunde snickra ena änden på sadelgjorden. Vilket jag kunde. Så det har jag gjort idag.

När vi gjorde den andra fåtöljen tog vi bort all gammal sadelgjord. Men det var jättesvårt att trycka ner resårfjädrarna då. Så nu är bara ena sidan borttagen. Nu ska maken snickra i den andra änden av sadelgjorden. Man måste vara stark och trycka ner fjädrarna samtidigt som man snickrar. När han har gjort det ska jag ta bort den andra sidan av sadelgjord.

L:s 6 års dag och därmed kalas närmar sig med stormsteg. Därför blev jag intresserad av Allt om barns artikel Låt inte barnkalaset ruinera dig, 15 tips. Det började med, börja inte för tidigt och dela kalaset med någon annan. L fick sitt första barnkalas när hon var 4 år. Slagit ihop kalas har vi gjort med M och S när dom var lite större och ville bjuda hela klassen. Tips 3 och 4 var, maila inbjudningarna. Opersonligt. När L blir bjuden på kalas sover hon nästan med inbjudningskortet under kudden tills dagen D. Samma antal gäster som ljus på tårtan: När L fyllde 4 år bjöd vi 4 barn, men nu när hon går på dagis och alla i hennes grupp i samma ålder bjuder varandra så funkar inte det längre. Dom är 7 stycken. Sen ska några andra komma också. Tips 5 - 8, var utomhus (L fyller i mars), välj rätt plats (vi är alltid hemma), låt barnen stå för dekorationerna (kanske) knytkalas (undrar vad gästerna säger då, varje barn får ta med sig en godissort till fiskdammen). Tips 9 - 15: pyssla själv (är inte så mycket att pyssla med, gör egna inbjudningskort), gör lagom med mat (varför det, rester är kul), fixa ansiktsmålning själv (S fixade både ansiktmålning och ballongdjur på L:s 5 års kalas, nu blir det trolleri också av S). Fixa ett kreativt kalas (alla gillar inte att pyssla och måla, barn leker oftast bäst själva utan en massa planerade aktiviteter, även om det kan vara bra att ha lite planerat att plocka fram om alla bara sitter och tittar på varandra). Låt dom använda fantasin (se föregående). Filmvisning (vi visade en Scooby doo film när vi hade spökfesten i november men det är ett fegt sätt av få tiden att gå). Baka tillsammans ( barn leker som sagt var oftast bäst själva, dessutom om jag är bjuden på kalas så vill jag inte ställa mig och baka kakorna innan fikat). Jag lärde mig inget nytt här heller. På kalasguiden kan man hitta lite tips och även skriva ut egna inbjudningskort. Jag är medlem och gjorde det när vi hade spökfesten.

När jag läste Ecoqueen stod den en artikel om slow. Att det är inne med slow nu. Det fanns en bok om ämnet som jag ville ha. Jag älskar böcker och köper dom ofta och gärna fast jag inte ska. Jag ville inte köpa den, men jag ville läsa den. Vad göra? Först funderade jag på att bli medlem i Bookmooch som Anki har skrivit om flera gånger. Jag har en massa böcker som jag kan tänka mig att skänka. Men så kom jag på det biblioteket. Jag och L var ju där häromdagen, varför glömmer jag alltid att dom finns? Jag kollade på hemsidan och dom hade boken. Jag reserverade den och scrollade ner där det står huvudbibliotek och tro på sjutton vårat bybibliotek stod med. Jag kan hämta reserverade böcker där! Perfekt! Besväret med att låna böcker är att dom inte finns inte när man vill låna dom, och att leta reda på dom. Det löser sig om jag reserverar dom, då får jag ett meddelande när dom finns inne och dom står framplockade. Det andra problemet är att jag får ta bilen in till stora staden för att låna boken. Också löst nu när jag kan beställa dom till mitt bibliotek. Jag tror att det kommer att bli mycket beställt och läst nu. Vilken bok var det nu då?

Slow. Lev livet långsammare av Carl Honorè.
Jag har även fått svar från konsumentverket om bredbandtelefoni och universal telecom.
Hej,
När det gäller för- och nackdelar kan vi inte säga så mycket eftersom det är du som måste göra den bedömningen men du hittar vad du kan tänka på och lite om vad det innebär på följande adress:
http://www.ktib.se/Fast-telefoni/Fast-telefoni2/IP-baserad-telefoni/
http://www.ktib.se/Fast-telefoni/Att-tanka-pa-vid-kop/IP-baserad-telefoni/
Eftersom vi ska ge objektiva svar kan vi inte ge några värdeomdömmen och det gäller även specifika operatörer som t ex UnversalTelecom.
Inte det svaret jag hade hoppats på. Men vi får väl kolla igenom sidorna och kolla för och nackdelar innan vi bestämmer oss.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...