måndag 19 januari 2009

Jobbat hemma

Jag har mest hållit till i köket och tvättstugan idag. Jag är väldigt principfast i tvättdagar. Måndagar - 40 graders vittvätt/kulörtvätt. Onsdagar - 60 grader underkläder. Fredagar - varannan - sängkläder, varannan - mörk 40 graders tvätt. Med två tonåringar som byter kläder oftare än jag hinner tvätta så blir det oftast två maskiner på tvättdagarna. Jag tvättar inte oftare av energiskäl. Dels för att få fulla maskiner (vilket jag alltså inte har problem med längre) och dels min energi. Det tar ungefär 1 -2 dagar för tvätten att torka, vilket gör att jag lägger in tvätt på tvättdagen också. Måndags tvätten lägger jag in på onsdag och så vidare. Så om jag tvättade fler dagar får jag lägga in tvätt oftare också. Idag blev det 3 maskiner efter att M kom på att hans domarställ var tvungen att tvättas innan onsdag. Maken tror att tvättnötterna gör att hans kragar inte blir rena. När jag tvättade med vanligt tvättmedel bearbetade jag oftast hans kragar men efter att jag började dippa fläckar så har jag "glömt" det. Idag tog jag fram deo flaskan med tvål och körde över kragarna. Sen tvättade jag med nötterna som vanligt och kragarna blev helt rena.
Maken är överbevisad. Tvättnötter fungerar visst det, i alla fall lika bra som tvättmedel. Tvättmedel tar inte heller bort alla fläckar.
Jag har bakar semelbullar. Så ikväll blir det helt hemgjorda semlor till kvällsfikat.

L har gympa på måndagar mellan 18.00 - 18.45. Det gör att maten blir förskjuten. Jag vill helst inte laga mat när jag kommer hem 19.00 så jag brukar oftast förbereda maten innan jag åker. Ibland lagar M maten så den är klar när vi kommer hem. S har teater på måndagar mellan 18.30 - 19.30 så hon kommer hem senare än mig och L. M har innebandyträning men den börjar inte förrens 20.15 - 22.00. Måndagar är fullt upp med andra ord. Idag förberedde jag lasagne. Vegetarisk lasagne. Jämt när jag gör lasagne gör jag två stycken. En att äta och en att stoppa i frysen och äta senare.När vi kom hem från gympan gratinerade jag dom bara.

En konstig sak med gympan. Fröknarna som var förra året har slutat och nu är det två nya fröknar. Egentligen ska dom vara tre men dom tycker att det räcker med två om föräldrana hjälper till på golvet. Vid olika stationer vid redskapsbanan och så vidare. Alla föräldrar ställer sig därmed uppe på läktaren för att slippa hjälpa till. Alla utom jag och grannen. Här ställer två föräldrar upp frivilligt för att barnen ska kunna gympa och så "skiter" man i att dom vill ha hjälp. Dåligt! I och för sig klarade vi oss bra på 4 stycken men i alla fall. Det hände en lite läskig grej på gympan. Barnen skulle svinga sig i ringarna i redskapsbanan. Det var en tjej som svingade sig och L stod och väntade på sin tur. L kom lite för nära så tjejen gungade rakt på L. L flög rakt upp i luften och landade ett par meter bakom ringarna. Men som tur var gick det bra. Flera föräldrar sprang fram för att titta hur det gick men L bara reste sig upp och sa "det gick bra" och sprang vidare.

Jag lovade en bild på S nypermanentade hår och här kommer den.

Hon ville inte ha krullet som jag brukar få utan bara stora lockar. Så vi rullade med dom största rullarna och väldigt få rullar det är därför det "bara" ser lockigt ut.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...