lördag 10 januari 2009

Annonser och gymnastikövningar

När jag var och handlade på Coop så skulle jag köpa senap. Jag köper alltid Extra senap, inte för att den är godast utan för att den är billigast. Jag letade igenom alla senapshyllorna men kunde inte se den någonstans. Men så fick jag syn på den. Högst uppe, nästan under taket stod den. För högt upp för mig. Så jag fick fråga en lång herre som kom förbi om han kunde plocka ner en flaska till mig. Vilket han gärna gjorde. Sen hade vi ett långt samtal om hur man kan ställa sakerna så högt att inte kunderna når dom. Maxlängd för att få handla? Eller så vill dom inte att man ska köpa den billigaste varan och gör därmed den svåråtkomlig?

Våran efterlysning var i den lokala tidningen idag och det gick väl sådär. Det började tidigt imorse när en kärring ringde och frågade om annonsen stod fel för visst ville vi väl sälja en kryddhylla för 100 kronor? Nej svarade maken den står rätt vi vill köpa en. Då får ni punga ut med minst 1000 kronor svarade kärringen (sen sa hon en massa annat också som inte lämpar sig för tryck) och slängde på luren. Det enda vi fick tag på var en kryddhylla, en sån som jag ville ha, som tydligen är värda 1000 kronor. Den var längre än vad jag trodde så nu måste jag tänka ut en nytt ställe som den ska sitta på.

Men inga köksbänkar eller matberedare blev det. Nu är nästa utväg att jag önskar en matberedare till mig eller maken i födelsedagspresent. Jag/maken vill ha en sån här tack. Spelar ingen roll vilken modell.Köket fungerar ju så bänkarna kan vänta lite. Men jag blev lite besviken och surfade runt på min favoritshoppingsida Blocket under sökordet bänkskivor. Jag hittade ett helt komplett kök för 1000 kronor i körsbär. Det var jättefint. Maken svor bara när jag nämde det. "Vi har grejer högt och lågt och massor med saker att göra. Vart ska du ha det? När ska jag hinna göra det?" Han har inga visioner. (Jag ringde själv, men det var sålt (snyft) skvallra inte för maken bara). Jag gillar begagnade saker (andra människors skräp säger maken) av två anledningar. Det är rätt pris (billigt) och det är bra för miljön. Till exempel om jag inte hade köpt kryddhyllan idag så skulle den ha hamnat på tippen sa säljaren. Jag ska åka till begagnat affären någon dag och göra fler fynd. jag är ute efter gamla runda spetsdukar. Vad jag ska ha dom till säger jag inte för mamma läser min blogg och det ska omvandlas till morsdags presenter. Sen behöver jag fler glasassietter. Jag ärvde 12 stycken efter min farmors syster men dom har minskat i antal på grund av slavriga händer. Vems låter jag vara osagt. Så jag köpte 6 nya glasassietter på begagnat affären för något år sedan och fick då fler än 12 stycken. Men nu har dom där händerna varit framme igen så nu har vi bara 11 assietter kvar. När vi har kalas är vi minst 12 stycken så jag behöver fler om vi inte ska behöva dela tårtfat. Sen vill jag ha en krusekavel. Jag hade en men den gick sönder i handtaget. Det var innan min ekonomiska, miljövänliga period så jag slängde den. Om den hade gått sönder idag så hade jag såklart lagat den med en blompinne. Det värsta med begagnat affären är det begränsade sortimentet. Dom kanske inte har något av det jag vill ha eller så har dom alltihopa.

Jag har städat bort julen. Jag började på förmiddagen och var klar på eftermiddagen. Men paus för lunch. Då hjälpte S mig med granen och L:s gran. "Snön" som vi sprayat på fönstren gick bort lätt med vatten. Det smulade sig överallt så jag fick plocka fram dammsugaren. Jag torkade - dammsög - torkade och skulle dammsuga igen. Då klev jag på dammsugarslangen som åkte iväg, jag åkte också iväg - med ena benet och gick ner i spagat. Jag kan inte det i vanliga fall så jag sträckte hela muskeln på låret och i rumpan. Jag visste inte ens att jag hade en muskel där. Sen kändes det som om jag sprack därnere och numera bara har ett hål.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag såg en exakt likadan kryddhylla här på loppis den var i jättedåligt skick och kostade 120 euro..
AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...