torsdag 1 januari 2009

Nyårslöften

Mina nyårslöften brukar hålla ungefär en vecka. I år ska jag göra allt jag kan för att dom ska hålla längre.
Jag har gått ut rätt så hårt idag. Jag har letat fram mina gamla viktväktarpapper. Jag och mamma gick på viktväktarna någon gång mellan 1996 - 1999, kommer inte ihåg när.

Jag nådde nästan min målvikt då. Det värsta med viktväktarna är (förutom att man ska räkna prickar och inte får äta allt söt som man vill i obegränsad mängd) allt vatten man ska dricka. 6 - 8 glas/dag. Det värsta är inte att dricka det, det värsta är att jag får kissa hela tiden.

Palmolja finns mest i pommes frites och chips. Pommesen ska vi ersätta med potatisklyftor. Om man som vi köper en stor påse potatis för mindre än en femma kilot så blir det billigare också. Chips äter vi nästan aldrig men när vi gör det ska vi köpa såna som är gjorda på solrosolja istället för palmolja. Sen blir det till att läsa innehållsförteckningar för det finns säkert fler produkter som innehåller palmolja. Ops! När jag sökte på palmolja och fick upp denna sida så står det att tacoskal, tacochips, choklad och kakor innehåller palmolja. Om det står vegetabilisk olja så är det oftast palmolja. Varför vill jag sluta med palmolja? Om det är någon som undrar det så kan jag berätta att regnskogen i bland annat Borneo huggs ner för att vi ska göra palmolja. När regnskogen huggs ner så blir orangutangerna utrotade. Vi är fadder till en liten orangutang som heter Kesi men känner att vi vill göra mer. Läs om Kesi här.

L och jag har spelat honungsjakten flera gånger idag med. Sen har vi satt ihop bilbanan som hon fick i julklapp och haft bilrace.

Vi har också bowlat flera gånger. Jag ligger oftast i bottenskiktet men jag vann en gång igår kväll. Det var mot M och maken. S sopar banan med alla andra, hon får strike nästan hela tiden. Det brukar maken också få. Champanjen igår smakade inte gott. Den smakade inte lakrits alls utan bara surt. Ungefär som att suga på en citronskiva.

Maken har varit på utflykt och köpt bakmaskin. Förutom lite missöden på vägen så står den nu och bakar i köket. Hon vi köpte den av hade fått den ny men aldrig använt den. Den är större på utsidan än våran gamla bakmaskin. Men degtråget är mycket mindre = mindre limpor.

Jag fick en katalog från Halens i brevlådan häromdagen. Det stod i den att dom ska sluta med vinter/sommar katalog och skicka en katalog varje månad istället. Det tycker jag är dumt med tanke på allt papper som kommer att gå åt. Dessutom gillar jag inte Halens efter att dom lämnade ut mitt namn till en så kallad samarbetspartner/telefonförsäljare till dom. Vi tackade nej till abonnemanget men fick det hemskickat i alla fall. Så jag skrev ett brev till dom:

Hej.
Jag vill inte ha eran katalog hemskickad i brevlådan längre. För det första så tycker jag inte om att den ska komma varje månad istället för som tidigare en katalog varje sommar/vinter. Detta för att jag tycker att man ska spara på papper. För det andra så beställer jag inte ur katalogen utan går in på nätet om jag vill beställa. För det tredje så gillar jag inte eran så kallade samarbetspartner. Securia/spärrservice. Dom ringde och erbjöd oss ett abonnemang som vi tackade nej till, men ändå fick hemskickat.

Vi har flera Amaryllisar i vardagsrummet. En av dom har fem klockor. Den är så fin så här kommer en bild.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...