söndag 11 januari 2009

Kryddhyllor och julgransplundring

Tre stycken "kryddhyllor" till har ringt idag. Vi kanske skulle ha köpt allihopa och sen sålt dom vidare till den första kärringen som ringde. Som ville köpa för 100 kronor men sälja för 1000 kronor. För det var dom värda enligt henne. Hon försökte uppenbarligen göra ett klipp. Såklart hade hon inte fått köpa för 100 utan för minst 800 kronor/styck. Sen ringde det en farbror och ville sälja en matberedare. Enligt hans beskrivning var det vad jag kallar hushållsassistent. En sån vi redan har med en stor degbunke i aluminium. Jag tackade nej, men han försökte att övertala mig en lång stund. "Men det var min mammas, vi använder den aldrig". Han lät gammal och var kanske pensionär, vissa pensionärer ha så lite pengar att dom knappt har råd till mat. Han kanske var en sån och behövde ha 150 kronor. Nu fick jag dåligt samvete för att jag inte köpte den av honom.
Vi har varit på familjegudstjänst med efterföljande julgransplundring. L ville att alla skulle med och tog till hundögonen. Det fungerade! M och S följde också med. I kyrkan var det som vanligt när det är familjegudstjänst högljutt och spring och barnvänligt. L bad Gud som haver som hon aldrig gjort annat. Psalmerna var fina och prästerna två stycken. Sen tågade vi iväg i samlad tropp till församlingshemmet för julgransplundringen. Familjegudstjänsterna brukar vara rätt så välbesökta tack vare alla barntimmebarnen och deras familjer. När det är julgransplundring är det alltid fullpackat. Många går dit med sina barn bara för plundringen. Föst var det kaffe och tårta. Köpt Prinsesstårta. Mums! Tårtan var redan uppskuren för att räcka till alla. men några av barnen tog flera gånger så barntimmeledarna blev utan tårta. Såklart säger inte föräldrarna till. Det märktes att skitungarna var där. Som jag brukar kalla dom. Det är dom vars föräldrar inte säger något fast dom tar tårta flera gånger, slår dom andra barnen, förstör i ringdansen och springer runt och skriker när det var barnfilm. Om någon säger till så gråter dom floder och sätter sig i ett hörn och tjurar. S, jag och L dansade ringdans så svetten lackade. Tårtbiten försvann i ett nafs av all dans. Efter dansen kom tomten och gav en godispåse till alla barnen. M och S fick också varsin.

Jag tvättar alltid med tvättnötter. Ett tag tvättade jag i asklut men tvätten blev väldigt solkig och att askan gick ut i grundvattnet kändes inget vidare så det slutade jag med. Nu tvättar jag enbart med nötter. När jag surfade runt på Alternativ såg jag några som hade uttryckt missnöje med resultatet av tvättnötterna. Det blev inte riktigt rent. När jag sa det till maken sa han att hans kragar inte blev 100 rena. Men när jag tvättade med vanligt tvättmedel så rollade jag alltid flytande tvål på dom för att dom skulle bli rena. Det har jag slutat med. Så jag tyckte inte det var skäl nog att sluta med nötterna. Men jag ska erkänna att S och mina trosor inte blir 100 rena. Ska jag sluta med tvättnötterna eller inte? Dom missnöjda på Alternativ hade fått svar från flera nöjda som skrev att all deras tvätt blev ren till och med den hårt smutsade. Enligt en undersökning gjord i Norge så ger tvättnötterna sämre resultat än att tvätta med bara vatten. Enligt en artikel i Camino. Hur kan dom ge sämre resultat? Smutsar dom ner tvätten?

Jag har vunnit 3 spetsdukar på Tradera så nu behöver jag inte leta efter det i begagnataffären. Men jag skulle vilja ha två fönsterlampor till. Nu när all julbelysning plockades bort så blir det så mörkt i vissa hörn av huset. Såklart har vi lågenergilampor i alla lampor. Nästan i all fall. Jag byter ut dom gamla när dom går sönder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du ska inte ha dåligt samvete för att du inte köper av alla... Ha en bra dag.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...