söndag 4 januari 2009

Shoppat i källaren

När jag tittade på termometern imorse tyckte jag att det stod -7,5 grader. Men när jag tittade lite senare stod det -17,5 grader. Hu! Vi har eldat mest hela dagen och nu börjar veden ta slut inne igen så det blir nog att bära ved imorgon igen om det fortsätter att vara så kallt.

Maken och M ringde från Stöten. Dom hade haft - 27,5 grader imorse. Maken hade fått istappar i mustaschen när dom åkte skidor.

Jag har haft frys inventering idag igen. jag har en lista som vi skriver allt vi har i frysen på. Men ibland glömmer någon att ta bort något eller skriva dit något nytt. Vem någon är låter jag vara osagt. Maken hade 24 matlådor. Det börjar bli dags för honom att börja jobba igen. (skämt). När jag ändå höll på och grävde i frysen plockade jag med mig krusbär, svarta och röda vinbär upp. Dom förvandlade jag till saft och gelé Inte för att vi behövde saft egentligen. Svärmor kokar svart vinbärs saft som ingen gillar som hon ger till oss. Jag blandar den med min krusbärs/röda vinbär saft och då gillar alla den.

Saftdunken hänger med fortfarande. Vi har flaskbrist efter glöggen. Vi skulle behöva dricka mer vin eller sluta koka så mycket saft. Efter saftkoket så hängde jag ut silduken på "tork".Den frös ihop till en självstående isklump.

S och L har pysslat ett kort till mig.

Såna saker värmer i mammahjärtat.

L:s tröjor och byxor börjar sluta vid armbågen/knäet. Hon växer så det knakar. Så det var dags att shoppa i källaren igen. Jag har en låda med kläder för varje storlek som hon kommer att behöva. Dom största storlekarna är sånt som jag har sparat efter S. Annat har jag köpt i klädpaket efter annonser i tidningen ett par gånger. Sen har jag fyndat saker på rea. Hela hennes 122/128 garderob är fixad efter shoppingen.

Det som hon skulle behöva är en ny morgonrock. Kanske present mamma!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag använder svartvinbärssaften till porterstek..MMM
AnnH

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...