söndag 18 januari 2009

Frisör och fler fynd

När L fyller ska S vara trollkarl alltså är vi på jakt efter en trollerilåda. Helst vill vi ha Tobbes trollerilåda men dom är slut överallt. Förmodligen efter jul och alla julklappar. Jag letade på Tradera men dom hade bara en annan trollerilåda som jag bjöd på. Den gick ut idag och jag hade den för 11 kronor ända fram till igår kväll då en annan försökte sno den. Den gick ut idag på förmiddagen så jag snodde tillbaka den. 31 kronor + frakt fick jag ge för den. Jag tror den blir bättre än Tobbes. Tobbes hade 37 tricks, den här har 75 tricks. Den är komplett men lite sliten. S måste öva på trolleritricksen det är därför vi ville ha en låda redan nu. Vi har nyss gjort om i badrummet. Nu håller vi på med kontoret/S rum. Men vi skulle behöva göra om i köket och alla golv och det och det. Vi har en liten toalett också. Med en toastol och en väggtapet som har suttit sen huset byggdes 1971. Toastolen är vägghängd och en ny vägghängd kostar ungefär 7000 kronor. Om vi tar hit rörmokaren och han gör en golvstol av den vägghängda så kostar det ungefär 7000 kronor + toastol. Alltså vill vi ha en begagnad. Maken vill också ha en begagnad han som inte brukar vara så inne på det. Jag tänkte lägga in en annons på Blocket men letade runt lite och hittade en vägghängd för 995 kronor. Snålspolande som vi vill ha. Kruxet är att den finns ungefär 1,5 timme härifrån. Men även med bensinkostnaden så blir det mycket billigare än att köpa en ny.Plasttapeten kan vi måla. Det har grannen gjort och det blev väldigt bra.
Jag vill väldigt gärna ha solvärme. Dels för att elen blir billigare. På sommaren betalar vi nästan bara för hushållselen och då blir den gratis. Dels för att det är miljövänligt. Vi har Vattenfall som elleverantör idag. Vi tog dom för att dom var billigast när vi skrev om sist men också för att vi hade hört att all deras el var miljövänlig. Men nu har jag hört att 40 % av deras el är från smutsiga kolkraftverk. När jag var på Coop sist stod det en kille och värvade kunder till Godel. Dom ska skicka hem information till oss och är dom billigare eller nästan samma pris som Vattenfall så ska vi byta när det går ut. Tillbaka till solvärmen. På Alternativ står det en fråga om solvärme som var väldigt intressant:
förra ägaren till vårt ställe sa en intressant grej häromdagen,han sa att det var förberett i den ena ackumulatortanken för tex solvärme det var en inbyggd slinga i den, har två tankar på sammanlagt 1250 liter, då undrar jag vad det kan kosta att sätta upp paneler på taket och någon form av laddsystem mm någon sida på nätet kanske?
En ackumulatortank kan man få för ett par hundralappar så svaret var hoppfullt.
Är du noga med kostnaderna och är hyfsat händig så föreslår jag Lesols plana självbyggen, de kostar ca 2100 kr /kvm minus solbidraget. Bygger du ca 10 kvm så kostar det dig ca 15000 kr. Hos vissa återförsäljare kan man gå en studiecirkel där man under tiden bygger sin egen solfångare.
Maken har anmält att han vill gå en solfångarkurs men den blir uppskjuten hela tiden på grund av för få anmälda. Men vi har en bok om solvärme så förhoppningsvis kan vi få ihop en ändå. Vi trodde att solvärmen skulle gå på minst 50.000 kronor och nu verkar det som om vi kan få en för max 20.000 kronor. Vi ska börja med att ringa kommunen imorgon för att höra så att vi får ha solvärme.
Maken och jag leker frisör idag. Vi har klippt och nu håller vi på och permanentar S. Hon har tjatat om det jättelänge och sist jag var på Öb hittade jag billiga kartonger med hemanent.

Det håller på och verkar nu så resultatet kommer imorgon. Maken brukar permanenta mig innan sommaren så jag köpte en kartong till mig med.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...