torsdag 15 januari 2009

Vårdgarantin och lottovinster

Till att börja med måste jag svara på en kommentar jag fick på mitt inlägg igår. Jag skrev att jag hade haft L hemma för att jag var "barnsjuk". Det var enAnnan som bland annat skrev:
Jag hoppas bara att lilltjejen inte kommer att bete sig likadant när hon börjat skolan...eller att du gör det. Och då kan det ju bli svårt att förstå för henne varför hon fick förr, men inte nu.Man kan inte ha mamma runt sig hela livet.Naturligtvis ska man inte lämna sjuka barn på förskolan, det har irriterat mig mycket oxå - men man ska inte ändra planer och hålla friska barn hemma för att de är mammasjuka (eller mamman är barnsjuk) heller tycker jag. Det blir dubbla och fel budskap till barnen.Men det är bara min enkla åsikt. :)

Det var första gången jag hade L hemma för att jag var "barnsjuk". Hon går jättegärna till dagis och blir oftast ledssen om hon inte får gå så om hon säger att hon har ont i halsen/magen så har hon det på riktigt. När jag hade L hemma i tisdags så var det första dagen efter jullovet och L visste inte att det började igen. Alltså tyckte jag "det hon inte vet mår hon inte illa av". Hade hon vetat att dagiset började igen så hade hon velat gå. Jag förstår precis vad du menar enAnnan.

När jag var sjuk senast och gick iväg till vårdcentralen fick jag reda på att jag hade ett ärrbråck i magen som måste bli opererat inom 3 månader. Det var snart 3 månader sedan så när jag fick ett brev från kirurgen tänkte jag att nu är det alltså dags. Icke sa Nicke. Dom hade så lång väntetid att man kunde glömma vårdgarantin. Om man ville att vårdgarantin skulle gälla så skulle man ringa vårdslussen så skulle dom ordna en tid till ett annat sjukhus eller i värsta fall annat landsting. Ville man inte att vårdgarantin skulle gälla så skulle man bli kallad till kirurgen om 6 - 9 månader. Varför finns vårdgarantin egentligen? Varför har dom så mycket att göra i mitt landsting men inte i andra? Vad händer om det dyker upp massor med akuta saker blir väntetiden längre än 9 månader då? Vilka får förtur? Eftersom jag som har ett ärrbråck som kan spricka när som helst inte får det?

Jag såg på nyheterna igår om en familj som hade vunnit 110 miljoner på lotto. Dom hade varit på utlandssemester och fick inte reda på att dom hade vunnit förrens dom kom hem. Det enda som dom kom på att dom ville göra för pengarna var att bygga om i köket. Nu vet jag inte hela sanningen bakom det hela. Men ofta när folk vinner pengar så är det såna som redan har pengar. Vi har inte råd att åka utomlands. M, S och L har inte varit utomlands någon gång. Om man inte räknar dom Nordiska länderna. Vi har blivit bjudna av min mamma och pappa till Finland en gång och till Danmark en gång. Vi har massor av hål att stoppa pengar i. Källaren behöver dräneras om. Hela makens och min garderob skulle behöva bytas ut. S har fortfarande inget rum, orsak både tidsbrist och pengabrist. Vi har inte ens råd att spela på Lotto!

Jag blev så trött på alla böcker i alla kassar i bastun. Så fort jag vill ha en bok så måste jag rota igenom varenda kasse för visst ligger just den boken jag letar efter underst varje gång. Så idag funderade jag på om vi inte hade någon hylla någonstans som jag kunde ställa upp några av böckerna på. Den enda hyllan jag kom på var den i "syrummet". När jag plockade om bland tygerna (mest gamla utslitna sängkläder (tips på vad man kan göra av det, tack)) så fick jag nästan 2 hyllor över.
Min mamma har gamla kryddburkar och ibland när jag är hemma hos patienter har dom också olika modeller kryddburkar. Airam hade fått en kaffeburk i julklapp och jag blev avundsjuk. Varje gång jag är hemma hos mamma eller ser burkarna hemma hos någon vill jag också ha. Dom skulle passa jättebra på hyllan i "nya" hörnet i köket.

Helst vill jag ha röda, tror jag.

Till kvällsmat blev det raggmunk. Det är min favoriträtt. Jag hade "glömt" att dom fanns så vi har inte ätit det på jättelänge. Men så gjorde M raggmunk i skolan igår och jag kom på mina favoriter igen.Jag gjorde dubbel sats. L sa som hon alltid säger när man säger vad det är för mat och hon inte känner igen namnet."Det gillar inte jag". Då säger jag alltid det gör du visst det. Jag tror att raggmunk är L:s favorit också. Hon åt 12 stycken.

Jag ska sluta köpa cashewnötter. Jag älskar att äta dom men efter att ha läst vilka vidriga förhållanden dom "tillverkas" under så ska jag sluta äta dom i alla fall. Indiska kvinnor som håller på med nötterna jobbar långa dagar, har låg lön och ruttna arbetsförhållanden. Dom får inte ens gå på toa under arbetstiden. Läs mer här.




Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...