onsdag 31 december 2014

Sammanfattning 2014

Ytterligare ett år har gått och som vanligt känns det som om det inte hänt så mycket.
* Jag har börjat gå en två årig distanskurs på 50% till vård av äldre sjuksköterska.
* S har flyttat tillbaka till USA för tre års studier till. Denna gången läser hon till förskolelärare.
* M har flyttat till egen lägenhet inne i stora staden.
* Snöflinga Hamster leker numera i hamsterhimlen.
* Vi har bytt ut vårat duschdraperi i plast mot en tyggardin. Den har suttit i snart ett år och är fortfarande lika fräsch.
* Jag har startat en Facebook grupp där man ska låna saker av varandra. T ex verktyg och annat som man inte använder så ofta. Tyvärr är det inte så många medlemmar så inget har blivit utlånat än.
* Vi har köpt en värmepump till som sitter i källaren. Källaren är mycket varmare och elen har gått ner igen.
* Vi har bytt vardagsrumsfönstren till såna med lägre UV värde.
* Vi har sänkt huvudsäkringen från 25 Ampere till 20 Ampere.
* Jag har rensat ut över 1000 saker.
* Vi hade garageloppis, gick inte så jättebra men vi tjänade litegrann i alla fall och blev av med en del grejer.
* Jag hade veckans mål och fick en hel del gjort.
* Vi har åkt på massor av minisemestrar. Maken och jag åkte själva till Stockholm en helg. Vi gav varandra det i födelsedagspresent.
* Vi tog med tjejerna och firade midsommar i Göteborg och Liseberg.
* Sommarsemestern var Kolmården hela familjen P. Sen drog maken, jag och L vidare till Gränna.
* I december åkte vi på minisemester till Tomteland.
* Jag som älskar fabriksförsäljningar har varit på tre stycken i år. =) Leksandsbröd, Boxholms ost och Cloetta.
* Vi har köpt en "ny" bil så månadsräkningarna har ökat igen. För att sen börja gå ner igen.
* Anmälde L till barn bowlar gratis så hon bowlade nästan en gång i veckan hela sommarlovet helt gratis.
* Vi har bytt garageport.
* Har fått L:s två nästa cyklar helt gratis.
* Fått en köksö helt gratis.
* Bytt bänkarna i köket. Köksön satte vi svart dekorplast på. Dom andra bänkarna köpte vi för mindre än halva priset på IKEA.
* Skaffat en curryört så nu är vi självförsörjande på curry också.
* Vi gjorde en egen luftkonditionering av saker som vi hade hemma. Den drar mycket mindre el än en köp ac.
* Maken åkte till Norge och fiskade + att han är med i en fiskeklubb så vi är självförsörjande på fisk. Vi fuskar ibland genom att köp fiskpinnar, tonfisk och fiskbullar men det är för vi är trötta på att äta torsk och regnbåge hela tiden.
* Jag har satt som mål att maten ska gå på mellan 1500 - 2000 kronor/månad. Med undantag när det är jul, andra storhelger och kalas.
* Har mustat nästan 20 liter äppelmust som varierar med den köpa juicen som morgondricka.
* Börjat göra egen äppelcidervinäger av på gränsen till ruttna och bruna äpplen, skruttar och skal.
* Vi skaffade fiber istället för vanligt bredband. När lånet är betalt kommer vi tjäna en slant på det hela.
* Vi hade Harry Potter spökkalas för L och hennes kompisar. Hela kalaset gick på 438 kronor för 10 barn. Nästa år ska vi skippa godispåsarna vilket tjejerna var för stora för.
* Gjorde en upplevelsekalender som julkalender till L, den blev en verklig hit.
* Köpt en ny plastgran som förhoppningsvis kommer pryda vårat hem minst 20 år som den gamla plastgranen gjorde.
* Räknat ut att det blir billigare att köa bakmaskinen är att baka i ugnen. Jag bakar dock fortfarande mest i ugnen. Men får inte lika dåligt samvete när jag inte hinner baka och kör med nödlösningen bakmaskinen.
* Jag har börjat baka surdegsbröd igen.
* Jag har gjort surkål (jag har fortfarande inte vågat smaka på den).
* Jag sparade hyacinterna sen förra året och skulle se om dom blommade om i år igen. Det har börjat komma knoppar nu så det fungerade. Man måste dock plocka fram dom mycket tidigare än vad jag gjorde.
* Jag gick en kurs på Studiefrämjandet i Matens dimensioner.
* Vi har börjat med 10 dagars mathandlingar igen.
* Maken och M har varit på semester till Turkiet och till Tyskland.

Från oss alla till er alla ett riktigt Gott Nytt År.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...