måndag 8 december 2014

Plugg plugg och mer plugg

Jag trodde distanskursen i palliativ vård som jag gick för 2 år sen var svår. Den var bara en fis i rymden mot kursen i vård av äldre som jag går nu. Och då har jag studievanan inne och vet hur man skriver uppsatser och annat som jag inte visste när jag började den palliativa kursen.Jag har jobbat som sjuksköterska i över 20 år varav nästan hela tiden inom äldrevården. Så jag trodde hemtentan skulle vara lätt. Det var den inte. Den innehöll massor av statistik och forskarfrågor. Innan jag började min utbildning till sjuksköterska gick jag en termin till laboratorieassistent. Jag hoppade av efter en termin för jag klarade inte av statistiken. Jag vill inte forska, jag vill bara veta hur jag kan ta hand om min äldre på ett bättre sätt. Jag har lärt mig massor men den här jä**a forskningen tar kål på mig. Jag gör inget annat än läser, tittar på föreläsningar, skriver, läser, tittar på föreläsningar och skriver mer. Jag skulle vilja läsa mer än vad jag gör men boendet som jag ska få låna kurslitteraturen hör inte av sig fast jag trycker på och trycker på. Så den sista boken som är den som det står mest i har jag fortfarande inte fått tag på. Snart ger jag upp och ber min chef köpa den till mig. =( Om jag inte ger upp ännu mer och hoppar av. Vilket jag inte är ensam om. Nästan hälften har redan hoppat av.

För att få lite annat att tänka på har jag bakat. Långpannebröd. Hälften till oss och hälften till svärfar i julklapp. Saffranskaka att ta med till jobbet imorgon. Jag tänkte baka lussebullar och saffransskorpor med men så fick jag dåligt samvete för att jag inte satt och pluggade så det får bli en annan dag.
Mamma har fyllt år och vi har varit där på kalas. Presenterna från oss var: glycerintvålar som L och jag gjort själva. Elvis Presley örhängen. En ask med tryfflar. Två nej tack till reklam skyltar. 4 burkar med olika sorters marmelad.
På posten kom det ett halsband från? och ett par iphonevantar för att jag skickat in Lambikoder. L älskar sina iphonevantar så hon la beslag på dom här med.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...