onsdag 10 december 2014

Julkalender - uppdragskalender

När M och S var små och när L var liten fick dom paketkalendrar. Själva kalendrarna som paketen satt på hade jag och min lillebror när vi var små. Väldigt mycket småsaker blev det. I år lånade jag en bok på biblioteket som L och jag skulle läsa varje kväll. Vilket vi har glömt bort. =( Så nu har jag gjort en uppdragskalender istället. L tycker det är jättemysigt med mamma L grejer och jag sprider ut alla "måsten" innan jul. En uppdragskalender är helt enkelt att man skriver ett uppdrag/dag att göra fram till jul. Det kan vara allt från hälsa på en främling till skriv ett brev, från plocka undan till läsa en bok. Här kommer uppdragen som L och jag gör/har gjort.

1 Tänd ett ljus och tänk på någon.

2 Göra snögubbspannkakor.
3 Göra snöflingor.
4 Spela spel och mysa. Vi spelade två spel. AliBaba
och Spökslottet.

5 Göra fågelmat.

6 Ha årets glögg-in. (L:s kompis familj hörde till dom som aldrig kom och inte hörde av sig innan så L hade inte så jättekul).

7 Läsa högt ur en julbok (därav julböckerna från biblioteket).

8  Plocka saker i skogen till julgrupperna.
9 Göra julgrupper av sånt vi hittat i naturen.
10 Ta fram och dekorera julbyn.

11 Ta fram och dekorera julkrubban.

12 Skriva brev till någon som vi saknar.

13 Titta på årets första julfilm.

14 Läsa hög ur en julbok.

15 Göra tomtegodisgömmor.

16 Välja årets välgörenhet som ska få våra pengar som vi sparar genom att inte skicka julkort.

17 Baka pepparkakor.

18 Göra pepparkakshuset.

19 Julpynta hela huset.

20 Göra allt julgodis.

21 Läsa högt ur en julbok.

22 Titta på årets andra julfilm.

23 Klä julgranen och lyssna på julmusik.

24 Titta på årets tredje julfilm.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...