måndag 15 december 2014

Loppi blogbag - Änglamark

Jag fick den stora äran att vara med och prova Loppi blogbag Änglamark.

Eftersom produkterna var för mindre barn gav jag några av dom vidare till en kompis med en ettåring. Bilden är lånad från Loppi. Änglamark är Coops egna ekologiska märke. Änglamarks produkter ska antingen vara kravmärkta eller ha EU:s ekologiska märkning. Några av produkterna är rättvisemärkta. Änglamark är ekologiska varor till ett bra pris. Ett pris som gör att vi oftare har råd att köpa just ekologiskt. Kravmärkt barnmat tycker jag är mycket viktigt. När barnen utvecklas är dom mer känsliga för farliga ämnen. Ämnena stannar kvar längre i kroppen på barnen än vad dom gör på vuxna. Vissa studier visar att barn som t ex blivit utsatta för miljögifter i unga år löper störra risk att drabbas av t ex ADD eller andra bokstavssjukdomar. I vuxen ålder kan barn som blivit utsatta för miljögifter ha svårare att skaffa barn. Gäller både killar och tjejer. Bland annat. Till miljögifterna räknas även gifter i maten. Jag tycker fortfarande det är skrämmande och extremt puckat att komma på tanken att hälla gift i maten.
Innehållet i paket var: Majskrokar. Fruktdryck med äppel/päronsmak. Tre stycken knölisar och klämmisar. Knölisen var i smaken: äpple/sötpotatis, morot och palsternacka. Klämmisarna var i smakerna: äpple,banan, jordgubb, hallon och svarta vinbär (den ena). Äpple, banan, aprikos, persika och mango (den andra). Knölis och Klämmis är nya produkter som är avsedda som mellanmål för små barn. Dom är i en praktisk klämpåse som var lätt att använda. Barnet behövde inte ens vända på påsen utan det rann ändå bara av trycket på påsen. Som inte behövde vara speciellt hårt. Dom har inget tillsatt socker och kostar från 11 kronor/styck. Vilket är ett helt överkomligt pris för ett mellanmål. Det är nog inget mellanmål man ger barnet varje dag men är väldigt praktisk på resande fot. Favoritsmakerna var Klämmisarna. Som bara var frukt och bärsmakerna. Det var dom jag gav bort till min kompis med ettåriga L.
Fruktdryckerna och majskrokarna behöll vi själva och tog med på våran weekendresa. Fruktdrycken var väldigt god. Så pass god att jag kan tänka mig att köpa den istället för Mer och Festis som vi brukar köpa ibland. Fruktdrycken har inget tillsatt socker. Varje dryck innehöll 75 cl.
Majskrokarna hade vi som bilsnack. Dom var också goda och väldigt spröda. Dom fastnade i läppen vilket L tyckte var väldigt roligt. En påse innehåller 35 gram. Jag köper dom nog inte som mys men som bilsnack istället för en godispåse skulle jag helt klart kunna köpa dom som.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...