onsdag 31 december 2014

Veckans sparade pengar

Som börjar med en sak som jag glömde förra veckan. Är det onsdag så är det. =) Jag väntade på att maken skulle göra klart en sak men den ligger fortfarande och torkar så den får komma på nästa veckas sparade pengar.

1 Hade (såklart) tygservetter på julbordet.

2 Satt en ny sats vin. Vin är inte nödvändigt men maken gillar att dricka vin. En hemgjord flaska kostar runt 5 kronor så en rejäl besparing.

3 Eldat kalla dagar (dvs alla dagar).

4 Dragit ner alla rullgardinerna på natten för extraisolering för fönsterrutorna.

5 Handlat tiodagars handlingen på Coop - 358 kronor kostade det. Maten i familjen P i december har gått på 1800 kronor + julmaten.

6 Skurit den andra skinkan (som inte gick åt alls - vi äter fortfarande på den första skinkan) till smörgåspålägg med skärmaskinen och fryst.

7 Köpt en surfplatta som L ska få när hon fyller på rea för 1990 kronor, ordinarie pris 3190 kronor.

8 Köpte surfplattan via datorn och det var fri frakt så sparade bensinpengarna.

9 Surfade runt bland flera olika hemelektronikbutiker och jämförde priser och lite annat innan vi beställde surfplattan.

10 Ansökt om ett JAKlån som ska ersätta billånet på nya bilen. Månadskostnaden blir då 200 kronor lägre. Återbetalningstiden blir 3 år längre. Men då får vi ett sparande på 77.000 kronor också.

11 Maken har lagat en av kökslådorna som var sönder.

12 Maken har lagat en av mina skrivbordslådor i syrummet som också var sönder.

13 Vi hade en kupong på gratis bowling via chocios kampanj i somras. Så maken, L och S åkte iväg och bowlade nästan helt gratis. =) Dom ville bowla en timme så dom fick betala 110 kronor istället för 220 kronor.

14 Maken har klippt sig själv och M.

15 Jag har sytt om en av S klänningar som var för stor.

16 Jag har lagat M:s ena kudde.
17 Gjort ny mandelnougat. Hade nougat kvar och använde chokladgrodorna som var kvar sen L:s Harry Potter kalas som jag sparat i frysen.

18 Jag hade slut på linsvätska så jag jämförde billighetsmärkena på olika linsföretag och valde det som var billigast/ml.

19 Om man beställde 4 linsvätskor eller fler fick man 20% rabatt så det gjorde jag.

20 Beställde linsvätskan genom gratisbio så fick poäng.

21 Igår fick jag äntligen (tredje gången gillt) godkänt på min uppsats så maken och jag firade med hemgjord fläderchampanje. Den var god - så pass god att maken ville dricka en flaska idag igen på nyårsafton. =) Receptet finns här och det blev 9 flaskor. 7 stora och 2 små.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...