söndag 28 december 2014

Filmtajm

Dagarna går och vi gör inte så mycket mer än umgås och ser på film. Tv 3 visar filmer hela helgerna.
Mest familjefilmer och vi fastnar framför filmer med kaffe och efterrättsrester sen jul och bara myser.
Brasan brinner mest hela tiden då det är minus 10 grader utomhus (minus 17 grader imorse).
På kvällarna fastnar vi också framför tv:n och ser på film. Julmatsrester har vi dock slutat äta.
I fredags blev det Taco efter beställning från S.
Julgodiset smaskar vi på till filmerna, mellan filmerna, på kvällarna och mest hela dagarna. Favoriterna är slut. Mandelnougaten tog slut redan på julafton. Knäcken tog slut på juldagen (då fick jag en knäck). Mintkyssarna och brända mandlarna tog slut på annandagen. Då fick jag ingen bränd mandel alls. Skumtomtarna värmer vi i braskaminen innan vi äter dom. Idag har vi börjat vakna ur juldvalan och börjat pyssla igen. L har lekt med en kompis hela dagen och S smet iväg till en kompis hon med.
Jag har påbörjat ett projekt som gör att jag inte behöver köpa en sak som jag ville ha. Det ska målas innan den kan användas så fortsättning följer.
Maken håller också på och fixar. Rullgardinerna som vi böt till oss till vardagsrummet hade inga hållare. Jag lyckades leta reda på hållare men maken som har väldigt lång startsträcka blev tvingad av mig att sätta upp dom idag. Då visade det sig vara fel hållare. Maken håller på och ska sätta en gammal bit vattenslang som distans, vattenslangen ska dock tina först. Nu när det är så skrutta kallt så drar jag ner alla rullgardiner för extra isolering. I vardagsrummet kan jag ju inte dra ner eftersom det inte sitter något att dra i där.
Alla papper är genomrensade och 2010 är bortrensat och ska eldas/ligger i eldningshögen och väntar på att bli eldade. Räkningarna är skrivna, var i och för sig inte så jobbigt. Det var bara 4 stycken, resten är e-fakturor och autogiro. Månadssumman för alla räkningar hela året/12 är minskad igen. =) Heja oss. Tyvärr är det en lång bit kvar, den blev ju längre i och med det nya billånet och lånet på fiberinstallationen. Vi har ansökt om ett nytt JAK lån. Billånet ska ersättas med en JAK lån är det tänkt. Månadskostnaden minskar med 200 kronor. Återbetalningstiden blir 10 år istället för 7 år men då får vi 77.000 kronor i sparade pengar också (sparpoängen räckte inte hela vägen). Det lilla JAK lånet som jag skulle betala av i julklapp till mig själv - det sket sig. Det får bli en födelsedagspresent till mig själv istället.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...