fredag 19 december 2014

Surar till

Jag blev sugen på surdegsbröd så en ny sats surdeg är satt.

Den här gången ska jag spara den när jag slutat baka. Jag har hört om såna som haft sina starter i flera generationer. Det vore något att lämna i arv till sina barn - en surdegsstart. En sats äppelcidervinäger är också gjord. Jag har gjort det en gång förut på ett annat vis. Det gick inte så bra utan slutade med en flugodling i köket. Nu har jag dock provat på ett nytt sätt så jag hoppas det fungerar. Det här receptet ska man använda ruttna äpplen eller skruttar och äppelskal i så en besparing genom att man inte behöver slänga dom om det funkar.
Årets pepparkakshus är gjort av mig och L. Första gången som L och jag har gjort pepparkakshus. Det brukar vara maken som sätter ihop det och S som dekorerar det. 
Vi har gjort om lite i upplevelsekalender igen. Idag (fredag) skulle vi ha julpyntat men vi läste en julbok istället. Jul i stallet av Astrid Lindgren blev det idag. Den var också väldigt bra tyckte L som läste den tre gånger till. Den boken hade vi redan märkte jag när jag gick igenom böckerna i säljeshögarna som ingen ville ha.
Glömde visa bild på fågelmaten som L och jag gjorde tidigare i upplevelsekalendern. Den blev inte så poppis bland småfåglarna eftersom den fortfarande hänger kvar. Vi smälte kokosfett som vi blandade med solrosfrö. Hällde i muffinsformar. När det hade stelnat trädde vi trådar genom dom med hjälp av en nål. Knöt ihop trådändarna och hängde upp. Det var inte så lätt. Flera stycken sprack. Dom la vi i fågelautomaten. Jag har ett fint fågelhus som jag fick i julklapp av mamma för flera år sen. Pinnen som det satt på ruttnade och gick av och maken ska fixa en ny pinne (det var förra året det hände).
10 dagars handlingen på Willys är avklarad av maken direkt efter jobbet (sparar bensin). 699,30 kronor gick den på. Det är då mat för 10 dagar + pepparkakshus, julknäcke, julost och lite ingredienser till julgodis (nougat och mandelflarn bland annat) så en helt okey handling. Maken hämtade då också ut gratis Tropicana (genom deras julkalender) och gratis kanelknäcke (genom Wasa bröds julkalender). 

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...