tisdag 12 maj 2009

Jobbat hemma (igen)

Gårdagen var fulltecknad med mestadels hemmajobb. Jag vill verkligen fortsätta att göra alla hemmagrejer och spartips och annat. Vissa veckor jobbar jag mer än andra så då blir dom lediga dagarna fulltecknade. Jag har lite tårtböcker som jag inte vill ha kvar så jag la ut dom på Tradera. Att jag aldrig lär mig! 3 av böckerna blev sålda nu i första svängen. Dom andra två har blivit bud på nu. 36 kronor tjänade jag på 3 böcker. Om man drar av packningen så blir det inte mycket kvar i "lön" för relativt mycket jobb. Köpa frimärken, skriva mail, packa och väga, bevaka att pengarna kommer, posta.

Jag har gjort eget Bregott. Jag håller fast vid att inte småhandla mellan storhandlingarna. Är något slut så tråkigt men inte så mycket att göra något åt. Fast det lutar åt en extrahandling i alla fall. Vi ska äta Taco på fredag tänkte jag och salladen börjar ta slut. (djurmat). Alla bär är slut i frysen sen förra året och vi dricker av sista saftflaskan. Rabarbern växer som ogräs så det blev rabarberdricka. 2 flaskor. På rabarbersilet gjorde jag kräm. Surdegen har surnat klart så två limpor blev den. 1 dl har jag sparat tills nästa bakningen. Det är lite fascinerande/äcklande att den dl som ska sparas varje gång gör så att när jag bakar om 1 år använder jag en rest av samma deg som jag gjorde förra veckan. Brödet luktar väldigt gott men är inte provsmakat ännu. Vi äter slut på en annan limpa först. Om man anstränger sig väldigt så kan man se kvarnen på ena limpan och solen på den andra. Dom är jästa i jäskorgarna. Jag tog för mycket mjöl och sen tror jag att det ska jäsa längre tid i korgarna och mindre tid i bunken. Men för att vara första gången.

På förmiddagen var jag till talpedagogen med L. Det blev lite nya ljud. Hon fuskar fortfarande på G men E sa att hon kan ljudet och ska bara komma på att använda det nu. Dom nya ljuden var NG och L. Dom sitter framför en spegel och kör men överdrivna ljud. L ska sägas med tungan uppe i gommen. Något som L hade svårt med. E sa att det berodde på att hennes tungsträng är för spänd. Hon undrade om tandläkaren sagt något om det eftersom den gick att skära av. Något som jag aldrig hört förut! Jag frågade om det inverkade på L:s tal men det enda som kan vara svårt att säga är R. Tungsträngen gör att L inte kan röra tungan lika bra som "alla andra". Den gör också att hennes tungspets liknar ett hjärta.

På eftermiddagen kom min"kompis" M och permanentade mig. Hon ringde när jag bloggade sist och ville fika. Jag kapitulerade och svarade ja. Dum som jag var tänkte jag göra byteshandel med henne. Hon fick en kasse utrensade kläder och skor av mig - jag fick permanenten av henne. Hon tog klädkassen men skulle ha 400 kronor för permanenten. Vilket jag sa för mycket så hon sänkte sig till 300 kronor. Då var håret redan klart så det var bara att betala och se glad ut. Dessutom fick jag vara psykolog hela eftermiddagen/kvällen. Hon har flyttat ifrån sin sambo för andra gången. Hon har redan ångrat sig (igen) och vill flytta ihop med honom igen. Vilket han inte vill. Håret då? Det blir bättre när maken gör det! Jag ser ut som en blandning mellan en pudel och ett troll. Det är dessutom för kort för att sätta upp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Innan jag börjar domdera måste jag nog fråga: Är din kompis frisör?
För isf "kan" jag förstå att hon vill ha betalt för sin yrkeskunskap. Men, är hon det inte så ska Du ALDRIG be henne om någon tjänst igen. Det är mer än genomfräckt att skinna sin väninna på det viset. Det är inte vänskap, det är lurendrejeri och översittarfasoner. Akta dig för henne! Jag permanentar vänner gratis. Nej, det kanske kostar nog en fika och gärna en byteshandel. Du slingar mig mot att jag permar Dig ;-)
Take care!
/ Airam

hemmamamman sa...

Nej hon är inte frisör. Hon jobbar inom vården precis som jag gör. Då vet jag vem jag ska fråga nästa gång (blink blink). Kram.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...