lördag 23 maj 2009

Palmolja

Jag fick en kommentar på att Fun light saft var bra myr medel. Först blev jag fascinerad, ett billigt medel som funkar på myror. Sen blev jag äcklad, vi dricker Fun light ibland, vad är det för kemikalier/skit i den som gör så att myror dör? Aldrig mer ska jag dricka Fun light!

L, maken och jag gjorde den årliga utflykten till vattentornet inne i stora staden.
Det finns en restaurang däruppe men det kostar multum att fika där. L fick en mackaglass. Sen åkte vi in på Coop och köpte myrmedel (maken köpte inte tipset på Fun light) och en dajmtårta. 28 kronor för ett helt fikakalas hemma istället för minst det 3 eller 4 dubbla.
Till lunch blev det tomatsoppa med fattiga riddare.
Tomatsoppan är världens enklaste att göra, går snabbt, är gott och superbilligt. 2 burkar krossade tomater, 2 burkar vatten, 1 buljongtärning, lagerblad, oregano, salt och peppar kokas upp. Blanda i makaroner. Låt koka makaronernas koktid. Klart!

Ett av mina nyårslöften var att sluta köpa produkter med palmolja i. Palmerna i bland annat Borneo huggs ner helt för att göra palmoljan. Det gör att orangutangerna börjar bli utrotade. Vi är orangutang faddrar men jag vill göra mer. Jag hade ingen aning om att det är palmolja i så mycket saker. Oftast verkar det som om det är dom billigare varorna som är gjorda på palmolja. Extra chips till exempel. Olw chips däremot är gjorda på solrosolja. Vi köper nästan aldrig chips men när vi gör det blir det alltid Olw. Dom billiga pommes friten vi köper är gjorda på palmolja. Pommes äter vi relativt ofta så att då börja köpa dyrare känns inte så bra. Jag har börjat gjort egna. Jag testade ett nytt recept på ugnsbakad potatis häromdagen. Det blev det idag också, till kebaben. Idag kryddade jag med vitlökspulver och skalade potatisen innan. Det blev ännu
godare.

Kebaben är såklart hemgjord (tack E).
Jag gillar att göra egna saker. Jag har länge funderat på att göra egen tacosås men det har inte blivit av. Men idag tänkte jag nu. Att äta 5 tacoskal med tillbehör för att testa 5 olika såser känns så där. Alltså äter vi dom med majschips som mys ikväll.
Sorterna är vanlig mild färdigköpt, guacamole, salsa, Arlas guacamole och tomatsalsa. Resultatet kommer en annan dag. L undrade vad vi skulle mysa med ikväll. Hon fick då välja på godis och chips, men nej hon ville ha köttbullar!
Vi har köpt en rörelsedetektor till L:s rum. Hon är bra på att tända men inte bra på att släcka lampan. Den fungerar inte ihop med takfläkten som satt som lampa på hennes rum. För flera år sedan köpte jag en lampa som såg ut som en luftballong på ett loppis. Den har suttit som prydnad i L:s rum.
Maken har gjort iordning det och den sitter nu som lampa. Nu ska bara detektorn dit också.

2 kommentarer:

Naranja sa...

Hejsan!
Vet inte om jag kommenterat dina inlägg tidigare. Kommer inte ihåg. Tycker i alla fall att det är trevligt att läsa om er vardag.
Tänkte kommentera om palmolja. Min syster har varit på semester i Borneo. Hon berättade också om Palmolja. Syrran och hennes kille åkte timme efter timme i buss och allt de såg var rader av palmer. De skövlar regnskogen för att kunna odla dessa palmer.
När du är på G med att undvika palmolja kan du också undvika alla slags margariner som ofta görs på palmolja. Tex Becel. Blä!
Tack för en trevlig blogg.
Naranja i Östersund

Naranja sa...

Ojdå, läste ditt inlägg igen och kom på att jag måste kommentera om Fun Light. Det innehåller Aspartam, sötningsmedel som bla är förbjudet i flera länder. Jag har också hört att det ska vara ett sånt bra myrmedel. Och det äter vi. Usch! Man undrar ju hur det påverkar våra kroppar?
Naranja i Östersund

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...