tisdag 5 maj 2009

Insändare

Häromdagen i den lokala tidningen var det en insändare som klagade på vårdnadsbidraget. Jag vet att jag inte kan få det men jag fortsätter att kämpa i alla fall. Jag skickade in en egen insändare. Som vanligt hoppas jag på tur att den kommer in:
Enligt Riksdagens utredningstjänst är dagis olönsamt för samhället.Föräldrar med två heltidsbarn på dagis behöver en årsinkomst på 1,4 milj. för att familjens skatteinbetalningar ska täcka samhällets kostnader. Heltidsarbetande barnföräldrar kostar mer för samhället än hemmaföräldrar. Utredningen visar att kommunernas kostnad stigit till 12000 kr per barn och mån.Alltså finns det utrymme för vårdnadsbidrag. Vårdnadsbidraget skulle till och med kunna ökas till 6000 kr och innefatta barn upp till 6 år. Vissa visar en avog mot hemmaföräldrar och påstår att bara höginkomsttagare har råd att vara hemma med sina barn. Jag har varit hemmamamma i 6 år. Vi har levt på 16.000 kr/mån efter skatt. Vårdnadsbidraget är välkommet men för sent för oss. Jag vet att jag inte ska ta till mig av kritiken som riktas mot oss hemmaföräldrar eftersom jag vet att alla mina barn mår bäst när jag finns hemma men jag gör det ändå. Bara för att jag inte väljer att göra som alla andra kan man kritisera mitt val. Jag kritiserar inte alla som har barn på dagis. Det är deras val att missa barnens första år. Dessa barnkammare gör att alla barn blir samhällets barn istället för föräldrarnas barn. Flera undersökningar visar att barn och ungdomar mår sämre och sämre. I annonserna efter familjehem står det att en förälder måste vara hemma på heltid. Då är hemmaföräldrarna det bästa för att vårda, älska och fostra det som samhället har misslyckats med. Pengar och prylar är värda mer än tid med barnen. Det dåliga samvetet botas med mer prylar = mer pengar = mer jobb.
Vill kommunerna spara pengar kommer här några tips: Slopa den avgiftsfria sk 15 timmars omsorgen. Inga barn på dagis innan 3 års ålder. Eller lägg ner alla dagis och låt alla klara sin egen barnomsorg.
Hemmamamman
Jag älskar Saint pauler och har flera olika färger. Dom är finast när dom blommar.

För flera år sedan var jag med i Saint paula sällskapet. Då fick man köpa sticklingar billigt. Jag köpte flera som skulle få gula blommor men ingen av dom tog sig. Jag funderar på att bli medlem igen och köpa nya blad. Man får även tips på skötsel och annat. På kyrkis var det tal om insamling till fröknarna. Det var en annan mamma som tog på sig det och bestämde att vi skulle ge 60 kronor var. Gulp! Med 11 barn och två fröknarna blir det en hel del/fröken. L gjorde en blomvattnare. S klass säljer polkagrisar för att samla pengar till klassresan. Självklart sponsrar jag en sån god sak (polkagrisarna alltså). Jag älskar viol. Mmmmmmmmmmmm. Dom fick två viol var men S har fått två till av en klasskompis så jag har 4 stycken i skåpet. (skvallra inte för maken). Dom flesta i S klass vill inte sälja mer utan tycker att föräldrarna ska betala resten = 1000 kronor minst. Missa inte att klicka för skogen i ett klick för skogen. Jag klickar så ofta jag kommer ihåg det.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...