söndag 24 maj 2009

Tacosås test svar

Tomatsalsan gillade ingen. Den smakade tomatvatten med lök. Arlas guacomole smakade ingenting. Dom två recepten har jag slängt för att inte "råka" göra dom igen. Guacomolen smakade gott men smakar nog bättre som dippsås än tacosås. Salsan fick godkänt och med mera chili i så kan den ta över efter köpt tacosås. Jag tyckte att den smakade bra, M, S och maken ville ha mer sting i. L äter taco utan sås så hon stod utanför smaktestet. Den köpta tacosåsen är fortfarande favorit hos M och S. Jag köper två tacosåser, mild och stark. Men ska börja göra salsan istället för den milda. Sen med mer sting i så hoppas jag att den kan ersätta den starka också. Billigare och utan konserveringsämnen och annat konstigt, kan det bli bättre?
Blev jättesugen på inlagd gurka på smörgåsen imorse. Jag har ett recept som tar 3 sekunder (nästan) att röra ihop.
Egentligen ska det stå minst en timme för att vätska till sig, men det hade jag inte tid med imorse. Solen har lyst från en nästan klarblå himmel. Det har varit sommarvarmt. Vi satte ihop komposten som vi köpte för att ha till utebur till Skutt.
Det var första gången hon var ute på grönbete och hon tog glädjeskutt. Sen försökte hon gräva sig ut, men när hon kom på att det inte gick så varvade hon glädjeskutt med att äta gräs och maskrosblad och en ny favoritföda - mossa. Gräsmattan är mossfri där hennes bur stod. Mint och Mimmi tog det betydligt lugnare. Dom är vana vid att vara ute, även om det var första gången för i år. Det tog i och blåste ordentligt mellan varven så vi letade fram en drake från M och S var liten.
L och maken sprang, Jag stod bakom kameran. Varje gång jag skulle fotografera så slutade det blåsa och draken störtade.
Till kvällsmat blev det lasagne på köttfärs. Vegetarisk lasagne är annars väldigt omtyckt. Jag brukar göra dubbel sats av dom flesta ugnsrätterna, för att spara energi (min och husets) och disk. Men jag har bara två formar så jag måste inhandla flera formar. Eller så önskar jag mig det på morsdag. Jag önskar mig även en rotfruktsborste (nu borstar jag med diskborsten - det blir kanske lite väl rent) en slickepott (min har gått sönder) och köpt Sushi.
Ibland längtar jag efter att flytta. Jag älskar vårat hus och har sett mig både åldras och dö här men just nu är det mycket. Myror i hela vardagsrummet. Maken har inhandlat myrfällor. S rum blir aldrig klart.
Röret till elementen har börjat vittra sönder. Det läcker in vatten i källaren (dräneringen?). M:s ena fönsterruta (tvåglasfönster) har en spricka. Det är bara sakerna som vi skulle behöva ta hit hantverkare för att fixa sen tillkommer alla saker som maken och jag ska göra själva också. Till exempel (förhoppningvis) tvätta av huset och grunden. Hela ingången är full av puts efter att hantverkarna som gjorde vårat badrum blandade putsen där. Jag skriver förhoppningsvis för vi kanske får måla om!!!!!!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...