torsdag 28 maj 2009

Dagisfest

Idag var det dags för sommarfesten på dagis. Som traditionen säger så ska alla barn som ska sluta bjuda på tårta. Alltså L. Jag gjorde en tårtbotten efter ett nytt recept häromdagen. När jag skulle dela den så blev den bara smulor. Det hände 1 timme och 45 minuter innan festen började! Det var bara att undgå mitt förbud mot att åka och köpa bara en eller två grejer som är slut. Jag slängde in L i bilen och åkte till Coop och köpte tårbotten. Som vanligt när bara en eller två grejer är slut och jag åker och handlar slank det ner lite extrasaker. Creme fraiche - glömde jag köpa när vi handlade på Ica sist. Jag ska göra renskavsgryta. Sen köpte vi små AAA batterier. Helst vill jag bara ha uppladdningsbara batterier, men dom fungerar inte i nummerupplysaren. (nummerupplysaren är en sån sak som jag har funderat på att säga upp, men jag är så nyfiken att jag tittar vem som ringer innan jag svarar). Och slutligen köpte vi Noblesse choklad. Jag tänkte garnera tårtan imorgon med dom. Förutom tårtbotten alltså.
Vi hann göra klart tårtan med god marginal innan festen började. När vi satt och fikade kom L:s fadderfröken fram och sa att vi var tvungna att komma och hämta L:s saker någon dag. Vadå sa jag? Ni gick ju sista dagen idag svarade hon. Jag trodde att vi skulle gå en vecka till och det sa jag också till henne. Men så var alltså inte fallet. Jag har längtat efter att L ska sluta dagis jättelänge men nu när det har hänt känns det bara tomt och ledsset på något vis. Hur som. 15 timmars barnen ska följa skolans läsår och dom slutar inte förrens om 2 veckor så det var därför jag trodde att dagis också gjorde det. När jag sa det till en av L:s dagiskompisars pappa som jobbar på ett dagis inne i stora staden. Sa han att deras 15 timmars barn går 2 veckor till. En annan sak som slog mig var att om 15 timmars barnen gick sista dagen för sommaren idag. Varför delade inte klassföräldrarna ut blommorna till fröknarna som vi har samlat till? Alla skulle ha med sig eget kaffe och saft och egna saker att dricka och äta ur.

Jag la våra saker i våran pic nic korg. Jag hittade en gammal korg i kolonin efter min älskade Lulle. Jag sprayade den vit. Sen sydde jag en klänning till den. Vi har haft den sen M och S var små. L fick diplom för en bra dagis period. Fröknarna har satt ihop en text som passar ihop med varje barn. På L:s diplom stod det:

Det här säger fröknarna och barnen om L. du får vara före mig, hon är snäll, bra på att sjunga jättehögt, bra kompis, bra på att rita och sjunga, bra på att leka med djuren, bra på att gunga och berätta.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...