söndag 3 maj 2009

Familjeråd

Sommaren närmar sig med stormsteg. Vi har fortfarande inte bestämt var vi ska åka på semester. Vi brukar ha bokat det redan i januari/februari så det känns som om vi är ute i sista minuten. Maken kom hem med husvagnen och med beslut att fatta och familjen samlad så blev det familjeråd.
* Majresa. L vill åka med husvagnen på en gång och vill inte vänta till i sommar. Troligvis blir det bara kortresor i sommar så då har vi kanske eventuellt råd med en majresa. Liseberg troligtvis. Det ger mig lite dåliga vibbar. Sist vi åkte till Liseberg fick L vinterkräksjuka i bilen efter 2 timmar i bilen. Det var bara att vända och åka hem igen. Resten av familjen insjuknade på natten så jag tackar Gud att vi åkte hem. Tänk att få vinterkräksjuka 5 personer i en husvagn.
* Semester. Maken och jag får 2 veckor ihop så att vara dom två veckorna på Öland där vi brukar åka känns sådär. M vill helst inte med alls så småresor passar bättre. Skara sommarland vill S och M till. S vill till Ullared. Sen hade jag tänkt Astrid Lindgrens värld också men L vägrar. Det är för hennes skull vi åker dit så då skippar vi det.
* Sysslor. M och S "hjälper" till väldigt lite (läs ingenting) så dom ska få varsin diskdag och matlagningsdag i veckan.
L och en av hennes kompisar hade picknick i trädgården häromdagen och gjorde slut på ett helt nytt paket med bokstavskex. H brukar följa med oss hem efter kyrkis på torsdagar. Det har nästan blivit tradition. Så jag tror att det blir fler picknickar framöver. L har förresten varit och lekt hemma hos H hela eftermiddagen idag. Kex är dyrt, onödiga förpackningar och säkert en massa konstiga tillsatser i så jag bakade mördegskakor att ha som matsäck nästa picknick.
Hundar, grodor och nallar. När ugnen ändå var varm så gjorde jag en kladdkaka. Tyvärr hade jag slut på ägg men då kan man använda soyamjöl istället. Gräddtiden blir kortare vilket jag inte tänkte på så det blev en okladdkaka.

1 kommentar:

Ulrica sa...

Tack för receptet, ska prova så fort jag hinner! Jättesnällt av dig!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...