måndag 25 maj 2009

Talpedagog, tungsträng och teater

L hade tid hos talpedagogen. Som vanligt fick vi vänta 20 minuter i väntrummet (hon kan inte klockan). Det satt en mormor i väntrummet tillsammans med 3 barn. Dom satt där förra veckan också. Som repris på förra veckan fick dom (bara pojken) gå in på utsatt tid. Mormodern satt kvar med hans syskon. Jag frågade då hur gammal pojken var (eftersom han fick gå in själv, jag får alltid följa med in) han var 6 år precis som L. Då frågade jag hur länge han hade gått där? 6 månader!!!!!!!!!!! L och jag har gått där i snart 3 år. Undrar varför han ska gå in själv men inte L? L tyckte det var pest hos E idag och var inte alls med på noterna. Hon skulle absolut inte ha någon ny läxa tills nästa vecka. Dom håller på med L. Vilket L kan, hon kan säga sitt namn och dom flesta sakerna på L. Men E krånglar till det hela. L ska sägas med en överdriven tungrörelse, med tungan tryckt uppe i gommen. Vilket L inte klarar av - alltså tror hon att hon är dålig eftersom hon kan säga L men alltså inte kan det enligt E. Det kom in en läkare och skulle titta på L:s tungsträng. E tror att L inte kan säga L eftersom hennes tungsträng av för spänd. Läkaren sa att tungsträngen inte alls var för spänd för att inverka på talet. Men om jag (hennes föräldrar) ville så kunde dom klippa av den (en operation i lokalbedövning). Absolut inte svarade jag då. Läkaren påpekade att L:s tungrörelser är för yviga så det är därför som hon inte pratar så bra som "alla andra".
Solen har skinit från en nästan klarblå himmel idag också. L och jag blåste såpbubblor (blåsbubblor säger L) för jag tänkte att det kanske är bra för hennes läpp och tungrörelser.
Men det slutar alltid med att jag blåser och L smäller. (det är såpbubblor på bilden).
Jag fick en hängstol när jag fyllde för flera år sedan. Jag ville ha den i källaren men maken bara skrek eftersom han inte hade lust att riva hela taket för att hitta en bärande bjälke. Den har legat i flera år tills jag kom på att den kan sitta på altanen. Idag var premiärsittningen för i år.
L och jag har sitt/ligg/gungat i den hela eftermiddagen. L är lång och smal och det är svårt att få byxor att sitta uppe. Även fast jag sätter i ett bälte. Det är bara vissa byxor som passar, alltså blir det så att hon har favoritbyxor som hon har nästan jämt.Ett par jeans med fjärilar på hör dit. När mamma såg henne sist så hade hon dom på sig. Dom har stora hål på knäna så ...............



Jag har nu klippt av det slitna och sytt en par shorts av dom. S går på teaterkurs på måndagar. Idag var sista gången och det var föreställning inför publik = föräldrar och syskon. L tyckte den var jättekul och skrattade gott flera gånger. Jag och maken gillade den också.S och alla teaterapor fick varsin ros. Publiken fick vindruvor och Brago kex.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...