fredag 15 maj 2009

Sjukt

Våran kommun ska spara x antal kronor och några av sparförslagen visades i tidningen idag. Fritidsgården som ligger i byn bredvid våran och har upptagningsområde hela norr ska läggas ner. Vart ska alla ungdomar som bor i hela norra länsdelen vara på fritiden då? När maken nattvandrar utgår dom där ifrån. Den gården gör saker för våra ungdomar hela tiden och det är alltid packat med folk. Vårdnadsbidraget som nyss har kommit ska tas bort i 2 år. Jag fick inga svar från någon politiker på min insändare. Men jag gav lite bra sparförslag i den som sparar bra mycket mer än att ta bort vårdnadsbidraget. Dom ska lägga ner en skola (till) och ett sjukhem. Sen ska ytterligare två sjukhem ut på entreprenad Varför är det alltid barn/ungdomar och äldre som det ska sparas på? Jag har lite egna sparförslag angående äldreomsorgen. Delegeringar! Jag har sagt det förut och jag blir lika förbannad varje kväll jag jobbar. Om jag bara räknar ett av våra besök så är det på andra sidan staden. Bara bensinen dit varje kväll kommer upp i 2500 kronor/månad. Hemtjänsten är i området cyklandes deras bensin blir 0 kronor. Att vi då har ytterligare såna besök gör att bara våran bensinkostnad på grund av odelegerade besök blir 10.000 kronor/månad. Sen alla utsläpp ska vi inte tala om här. Vi är dessutom 2 sköterskor som jobbar varje kväll. Om allt som ska delegeras blir det så skulle vi klara oss på 1 sköterska/kväll.

L gillar vindruvor. M slukar ett paket russin efter varje träning. Att då läsa att vindruvor/russin är det mest miljöfarliga man kan äta känns inget vidare. Saltå kvarn (dit jag vill försöka åka i sommar) har lanserat russin i små förpackningar i sitt sortiment. Jag tycker att det är sjukt att man måste köpa ekologisk mat för att slippa få i sig en massa gifter. Det borde vara förbjudet att ha gift i maten.

Vi har Statoil som bensinbolag. Jag har gillat dom, fram till nu. Dom investerar i något som heter oljesand. Att utvinna olja ur oljesand är det mest energikrävande och smutsiga sättet att framställa fossila bränslen på. Oljesanden finns i Kanada (som är större miljöbovar än USA) och utvinns genom att man skövlar skogen, förgiftar vattnet och gör av med stora mängder energi. Läs mer här.

Jag hörde på radion och nyheterna att en 3 årig hade dött i tarmvred. Mamma hade ringt sjukvårdsrådgivningen som trodde det var magsjuka och sagt att dom skulle vara kvar hemma. Mamman ringde efter en stund igen och sa att pojken var blå på läpparna. Återigen fick hon svaret stanna hemma. Sköterskan som svarade i telefonen jobbar på något som heter Medhelp. Dom belönar dom sköterskorna med bonusar på 1000 kronor i månaden om dom klarar av att slutföra ett samtal på 3,5 minuter. Vilket sköterskan gjorde. Hon hann till och med skriva i journalen på den tiden också. För 1000 kronor får pojken inte leva längre, växa upp och leka, skratta.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...