fredag 1 maj 2009

Gräsänka

Maken kom hem inatt. Det var inte så mycket fylla som det brukar vara. Mycket tack vare alla synliga poliser. Idag har han åkt till Stöten för att hämta hem husvagnen. Beräknad hemkomst söndag. L och jag gick till brasan i byn igår kväll. Den har funnits for ever men dom sista åren har vi inte gått dit. Dels är det en massa fulla människor överallt som tycker att bara för att dom har fått några innanför västen så kan dom göra/säga vad dom vill. Dels har inte L visat intresse för det. Men i år frågade hon om vi kunde gå så då gjorde vi det. Hon fiskade i fiskdammen och pratade med en kompis från kyrkis. Sen när dom tände brasan tyckte hon att det blev för varmt och rökigt så då gick vi hem. Jag frågade om hon ville se fyrverkerierna men det ville hon inte.
Dagen har ägnats åt pyssel både inne och ute. Rabarbern växer så det knakar så det blev en rabarberpaj. Den första för i år. Våran trädgård är liten. Jag prioriterar grönsaker som vi har nytta av framför blommor. I ballkonglådorna har vi sallad. Jag längtar efter blommor och hittade några fröpåsar i skåpet med flitiga lisor, luktärtor och blomkrasse. Dom har jag planterat under vårat äppelträd, jasminbusken och plommonträdet. Jag hoppas att det kommer upp någon blomma i alla fall. Vi har en dr Westerlunds blomma (heter dom så?). Den såg ut som skrutt så jag klippte ner den helt och gjorde flera skott av den. Alla skotten fick rötter så jag planterade dom idag. Vill någon att jag ska skicka ett skott så skriv en kommentar.Först till kvarn gäller. S var vid brasan i grannbyn. Där har dom ett helt tivoli som dragklo. S köpte en ny ballong till L. En rosa den här gången. Den blå som hon fick i januari ska vi bygga drake av. Luften är slut sen länge. Till lunch blev det "rester". Potatissalllad som jag gjorde dubbel sats av igår med skinka. Till kvällsmat blev det taco. Vi åt framför Monsters inc på TV:n så maten stod i mitt "nya" kökshörn. Vi köper alltid färdig tacosås. Jag funderar på priset på den hemgjorda. Undrar om den blir billigare än den köpta? Sen är M och S lite "petiga" ibland och tycker att det ska vara äkta vara. Jag ska nog leta reda på lite olika recept och jämföra smak och pris. Jag gjorde det med kebabkött en gång. Vi hade 5 olika sorters kebabkött att välja mellan. Den hemgjorda som jag gör själv vann den tävlingen. Och är billigast. Troligtvis löser vi inte in lånen i förväg. Vi har inte pratat med banken ännu men att låna ytterligare 45.000 för att lösa in lånen känns som överkurs.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...