lördag 9 maj 2009

Myrkrig

L kom och sa att det var fullt av myror i en av krukväxterna i vardagsrummet. Det är en fredskalla som växer som ogräs och är en av mina finaste växter. När jag tittade likande det nästan en myrstack i jorden på den. Jag öste på kanel och ställde ut den på trappen. Efter en stund var det bara en myrstackare kvar och han vattnade jag ihjäl. Tyvärr kryllade det av myror i hela fönstret i vardagsrummet också. Var dom kommer in går inte att se så maken strödde ut Myrr i hörnet där blomman stod och runt hörnet på utsidan av huset. Jag gillar inte småkryp och att ha en hel drös med små svartmyror inne är inte direkt min lycka av varken inredning eller husdjur.
Apropå husdjur så verkar det som om surdegen trivs. Den luktar lite syrligt och jag har matat den en gång. Imorgon ska det på mjöl och mer vatten. Sen på måndag ska det bakas. En dag senare än vad jag hade hoppats på.
Det rasslade till ordentligt på svaren på min insändare. 57 stycken är det nu. Övervägande tycker fortfarande som jag. Det känns kul. Både att gensvaret blir så stort, det visar att det är ett ämne som engagerar. Sen att dom flesta tycker som jag visar att min känsla att vara hemmamamma är rätt. Ibland känner jag mig så ensam i min hemmamamma roll. Jag är med i en maillista via Haro. När det är artiklar ute som handlar om hemmaföräldrar får vi dom skickade till oss så vi kan läsa och kommentera om det går. Jag mailade min insändare till Therese som är ansvarig och hon mailade ut den till Haroiterna. En hade tyckt att den var så bra att hon ville ha min e-postadress av Therese. Vilket hon fick. Ska bli kul att höra från henne. Jag gillar Haro av flera anledningar och dom är en av dom få organisationer som jag fortfarande är medlem i. Dom sätter barnen i centrum och anser att samhället ska stödja alla barnomsorgs alternativ. Med barnomsorg menas såväl föräldrarnas omsorg om barnet i det egna hemmet, som daghem, familjedaghem, föräldrakooperativ, "barnflicka" eller andra alternativa former. Att det ska ges ekonomiska möjligheter för dem som önskar, att vara hemma med barnen medan de är små. Liksom det måste finnas annan barnomsorg av god kvalitet för dem som önskar det. Det är familjens livssituation vid det speciella tillfället som skall vara avgörande för hur föräldrarna väljer att ordna omsorgen om sina barn. Sen att dom länkar till min blogg är också kul.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...