tisdag 30 mars 2010

Storkok, fynd

Jag gillar kina mat, men jag gillar inte priset när man köper 5 olika rätter från en Kina restaurang. Mest gillar jag friterade jätteräkor. Nu ska man inte äta jätteräkor för det gör så att korallreven försvinner. Att fritera småräkor är också gott. Maken och M gillar mest biff med bambuskott. Jag har hittat på en egen variant av det som nästan blir godare än köpt. Jag gör en jättesats som räcker till 4 eller 5 gånger för hela familjen. Alltså upp till 25 portioner.

Fick ett klagomål på en av sakerna jag sålt på Tradera. Enligt köparen var den sönder. Den var hel när jag skickade den så jag vet inte om hon hittar på för att få pengarna tillbaka. Jag erbjöd henne det men då ska jag ha tillbaka den. Eller så är det för att hon är ny på Tradera (3 omdömen) och tror att sakerna ska vara nya. Jag skriver alltid i lekt skick. Just den saken hon köpte såg dessutom helt ny ut. Känns tråkigt i alla fall. Jag har fått många sunkiga saker genom Tradera men jag klagar inte för det är en del av det hela tycker jag. Eftersom man inte kan se sakerna innan köpet. En av mina jobbarkompisar har upptäckt glädjen med loppis. Hon har gått och fyndat ett par gånger och nu rensar hon ut och ska stå själv och sälja. Hennes tjejer är lite äldre än L så jag fick första tjing. 100 kronor för massor med saker. Vilket fynd!!! L blev jätteglad. Att jag egentligen har köpstopp ett par dagar till det struntade jag i. Ett sånt här tillfälle måste man bara ta. Dessutom fick L 100 kronor i present när hon fyllde och dom flesta grejerna jag sålt på tradera är hennes så en del av vinsten ska hon också ha. L, S och jag har gjort bivaxljus idag. Jag köpte vaxet innan jul och tänkte göra julklappsljus. Nu blev det inte så. Blev nöjd i alla fall.

I söndags kväll orkade jag inte gå och lägga mig utan fastnade framför dokument utifrån. Det handlade om chokladplantager. Chokladplantagerna på Elfenbenskusten har en massa barnarbetare. Dom lockar dit små barn med löftet om att tjäna en massa pengar. Dom är oftast i åldern 10 - 12 år mest pojkar. Ägarna förnekar att dom har barnarbetare fast dom fick se filmer från plantagerna med barn med machetes i handen, släpandes på en massa tunga säckar. Odlingarna är oftast besprutade så barnen får i sig en massa bekämpningsmedel. Dom chokladfabrikerna som är mest verksamma på Elfenbenskusten är Nestle och Kraft. Både Nstle och Kraft har en massa kända varumärken som i alla fall jag ska sluta köpa. Zoegas, nescafe, kitkat, after eight och smarties är Nestle märken. Nestle har jag för mig var i blåsväder för flera år sedan när dom gav fattiga människor mjölkersättning för att dom skulle sluta amma och köpa deras produkter istället. Krafts food känns lite svårare att bojkotta men märken som oboy, gevalia, marabou och philadelphia men det ska nog gå. Krafts food har dessutom ett pressmedelande på sin hemsida om dokumentären men jag tyckte inte det sa så mycket om dom har barnarbetare eller inte. Dom slog sig mest för bröstet.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...