torsdag 1 april 2010

Rensat mer och påskliljor

Ett par gånger om året drabbas jag av vad jag kallar feng shui ryck. Jag går igenom alla lådor, skåp, hylla, allt i hela huset och rensar ut en massa saker. Oftast saknar jag inte det jag rensat ut. Någon gång har jag gjort det men då har jag hittat en likadan på loppis eller begagnat affären. Eller hemma hos mamma. Nu med min egen utmaning att lägga ut 10 saker i veckan på Tradera blir det automatiskt rensat varje vecka. Auktionerna jag la ut förra veckan gick ut idag. Det blev inte alls lika mycket bud på duplot som veckan före så jag är lite besviken. Jag såg framför mig hur jag kunde köpa en frukttork. 6 av sakerna blev sålda. 256 kronor tjänade jag. Då blev det i princip bara budgivning på den stora kartongen med duploklossar. Utgångspris var 25, jag fick 193 kronor. Det blev jag nöjd med. Att sopbilen och zoobilen bara gick för 9 kronor är jag däremot inte nöjd med. Alla duplobitar är nu slut så denna vecka har jag lagt in lite mer urvuxna kläder efter L. 2 jackor, 1 par stövlar och 1 par skor. Sen har jag lagt in en dataskiva som jag köpte själv via Tradera för flera år sedan men aldrig använt. Jag har även fortsatt att rensa bland mina tidningar. Föräldrar och barn, Vi föräldrar, Mama och Journal chocolat närmare bestämt. Det blev bara 9 auktioner men 15 saker. Sakerna som inte blir sålda tar jag med till loppiset nästa lördag.
Mimmis mammalivs utmaning med köpstopp gick sådär. Jag har inte köpt något godis eller beställt något mer än nya skor till L och det var nödvändigt. Däremot har jag köpt saker på Tradera till M, S och L:s påskägg. Jag har även ropat hem fotbollskläder och benskydd till L. Hon går numera även på fotbollskola. Maken är numera en av ledarna och kontaktperson för L:s fotbollslag. Aprils utmaning att sänka matkostnaden ser jag framemot. M fyller 18 år så en massa mat och annat ska köpas till det. Våran maträkning låg på 2500 kronor förut men har dom senaste månaderna stigit till 3000 kronor så utmaningen denna månad blir att sänka den till 2500 igen. Med kalas och allt. S har alltid haft svårt för kött. I söndags hjälpte hon mig att skära lövbiffen till biff med bambuskott. Efter det petade hon ur all biff när hon åt och vägrar numera att äta kött, korv och färs. Förut har det mest varit hela köttbitar men nu är det alltså allt. Fisk, ägg och mjölk äter hon tack och lov fortfarande. Känns tillräckligt svårt att hitta på näringsriktig mat till S utan att använda korv eller färs. Varje fredag äter vi till exempel Taco. Maken köpte några köttbullar (utan kött) och qournfärs till S igår och höll på att svimma. Jag har en stark känsla av att jag måste lära mig göra egen vegetarisk färs, biffar, bullar och annat. Recept mottages tacksamt. Ärtskotten växer så det knakar. Jag hinner knappt klippa av dom så växer dom upp igen. Solrosskotten älskar Skutt och Våfflan. Dom kommer inte upp igen när man klipper av dom. Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa fler groddtråg eller inte.
Igår när jag jobbade var vi inne hos en dam som hade en stor jättefin bukett med påskliljor. Jag sa till henne att hon hade fina blommor och då plockade hon ut några stycken och gav mig. Jag försökte att säga nej men hon var envis. Dom är jättefina så jag är så tacksam.
Maken och M åkte till husvagnen i Stöten idag för att åka skidor. L fick för sig att hon skulle följa med. Jag känner mig halv utan L. Dom kommer inte hem förens på söndag. Maken var väl inte direkt överlycklig över att L skulle följa med också. Nu måste en av dom åka pulka med henne och bara en kan åka skidor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...