torsdag 18 mars 2010

Oro, sömnbrist och kökstjänst

Varje natt prick klockan 03.00 är jag klarvaken, ligger sedan klarvaken fram till klockan närmar sig 6. Varje natt i flera veckor nu. Tankarna snurrar. På vad vet jag inte egentligen. Pengarna är varken mer eller mindre än vad dom har varit. Eller egentligen är dom till och med mer eftersom jag har jobbat extra så pass mycket. Vi ligger fortfarande efter på service men inte lika mycket. Maken och jag bråkar mer eller mindre varje dag, men det har vi också gjort ett bra tag nu. Vi tycker/vill olika hela tiden. Jag vill betala av alla huslån och skaffa solvärme, pelletspanna, minska konsumtionen och leva enklare. Så att vi båda två kan börja jobba halvtid. Maken vill konsumera mera, inte betala av huslånen och absolut inte leva enklare. Han vill leva över våra tillgångar och vill att båda två ska jobba heltid. S är bättre från sin yrsel. Barnmottagningen som skulle skicka en remiss har inte gjort det fast det var över 3 månader sedan. men jag är inte förvånad eftersom läkaren aldrig ringde tillbaka förrens jag kontaktade lokala tidningen. Så han glömde väl skriva remissen precis som han glömde ringa tillbaka. L talar bättre och bättre för varje dag nästan. Hur det går i skolan för henne vet jag inte, hon säger ingenting men fröken säger att det går bra. Men dom andra tjejerna verkar hålla ihop och inte släppa in L i gruppen. Sömnbristen eller om det är något annat gör att jag har yrsel, huvudvärk och illamående. Har jag också haft i flera veckor. Jag har bara jobbat en dag på hela mars. Annars har jag vabbat eller varit hemma med förkylning. Så jag vill inte ringa och sjuka mig igen. Jag ska jobba helgen men har semester på söndag. Nästa vecka kommer S spanjorska hit. Hon kan ingen engelska och vi kan ingen spanska. M och S kan lite grann.
Jag har mail och Facebook bombat yourmail. Jag tycker det är så dåligt att dom inte svarar på mail. vi skickade det första mailet 2 februari och har fortfarande inte fått något svar. Dom skriver på Facebook att man ska skriva mail om det är problem men eftersom dom inte svarar på mail så har man inget för det. Verkligen synd eftersom tjänsten är så bra egentligen Vi har alltid köpt färdig riven ost. Varför vet jag inte. Hårdosten kostar 10 kronor mindre/kilo än den färdig rivna. Sist vi köpte ost köpte vi en extra och den har jag rivit idag. Jag sparar ostslattar i frysen och brukar riva dom men det går åt mer riven ost än vi har slattar. Vad det är i den färdig rivna osten är en annan fråga som gör att det känns bättre att riva själv. Sen att locket åkte av matberedaren mitt i rivet så köket blev lackat av riven ost är en annan sak. På söndag är det dags för nästa kalas. Jag vill ha 7 sorters kakor denna gång med. För att få lite variation eftersom gästerna är samma som sist (och för att vissa sorter tog slut) så har jag bakat 3 nya sorter idag. Havrebollar är L:s favorit.Farmors kokoskakor. Min farmor bakade alltid kokoskakor och jag bad om receptet. Jag fick då detta recept men det var inte dom kakorna som jag menade. Eller så har jag gjort fel i alla år.Farmarkakor är en gammal favorit som jag hittade i receptpärmen när jag letade kaksorter. Med posten kom det monster bilder och walkie talkie till L. Jag gick med i Monster klubben och fick betala 19 kronor. Jag gick ur på en gång. Jag vet jag är en väskryckare. Krassen började lukta illa så den har jag slängt och gjort ett nytt försök. Ärtskotten och solrosskotten är fortfarande inte klara.
Anki har läst en bok som heter Monsterbiff till middag. Det är en reportagebok om vårt älskade kött. Om köttindustrins förfall i förhållande till lönsamhet. Att den svenska köttkontrollen och det svenska djurskyddet bara är en fasad som döljer hur uppfödare och slaktare verkligen gör. Jag vet inte om jag vill låna boken och läsa den. Lite frestad är jag. Jag gillar inte "riktigt" kött som till exempel kotletter och biffar. Sen tycker jag inte om korv heller. Jag tycker om färs, kyckling och vissa köttgrytor. Om jag läser boken är "jag rädd" för att jag vill bli vegetarian på riktigt. S skulle säkert hänga på, hon är mer kräsen än mig när det gäller kött. Men maken och M älskar kött och tycker att vi äter alldeles för lite.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...