måndag 1 mars 2010

Tjuriga grannar

Våran granne tvärs över gatan är grannen från helvetet. Grannfejden here we come. Deras baksida är mot våran framsida, det enda som skiljer oss åt är en väg, våran väg. Han hälsar aldrig även om man skriker hej rakt i örat på honom. Han går runt inne i bara kalsonger. Det kan jag ta - det är hans hus han får göra vad han vill där. (grannen bredvid dom gjorde det på köksbordet en gång, stora fönster och fri insyn). Att han inte hälsar kan jag också ta för jag vill inte prata med honom. Men flera gånger när han klipper häcken och annat kör han upp med sin bil och ställer sig precis utanför våran infart. Ska jag då åka iväg flyttar han inte på sig fast jag ber honom och gasar och tutar. Han bara glor. Idag var M ute och skottade. Vi öser snö rätt fritt mellan grannarna. Vi skottar in hos dom andra grannarna och dom skottar in hos oss. Han skottar också in till andra. Vi skottar nästan aldrig in till dom - då hugger han säkert. Idag kom han ut och gav M en rejäl utskällning. Dom ville minsann inte ha mer snö. Det var vårat fel att dom hade så mycket snö i sin trädgård eftersom vi alltid skottade in där. Vilket vi inte gör. Vi har gatans största snöhög i trädgården för vi inte vill skotta in till honom. Jag hoppas att dom får vattenläcka i källaren när snön smälter!

Jag och L är rejält snoriga och L fick vara hemma från lekis och simskolan idag. Jag ska jobba extra imorgon och försöker att bli av med den turen. Som jag mår är det bra om jag klarar av mina ordinarie turer. Det finns bara en timvikarie. Alla andra har slutat eftersom kommunen bara tar in uthyrningsföretagen när det fattas folk. Alltså ringde jag den enda timmisen. Som skulle åka på dygnskryssning till Åland. Det betyder att jag antingen måste jobba eller ringa och sjuka mig. Får se hur jag mår imorgon. Jag försöker kurera mig med nässköljning, c-vitaminer och åkerfräkente med honung.
När L fyller ska vi ha kak-kalas. 7 sorters kakor. Nästan i alla fall jag räknar bullen som en sort. Dammsugare, bullar och cupcakes finns i frysen. L och jag har bakat tre sorter till idag.

Nötkakor (pappas favoritkakor), chokladkakor och nougatkakor. Recepten kommer på min receptblogg. Jag gillar att baka och att äta det som jag bakat så jag har hoppat på en utmaning till. Månadens sötsak. Månadens sötsak är en bakutmaning till alla som gillar att baka. Varje månad presenteras ett tema, till exempel i januari var det polkagrisar och i februari kärlek. Sen ska deltagarna göra ett bakverk eller maträtt som anknyter till temat. Jag blev med nu och mars månads tema har inte kommit än så jag återkommer.

1 kommentar:

Esbe sa...

Vilken granne!

Min granne under är inte så rolig han heller. Härom dagen råkade jag tappa nyckelknippan utanför dörren i trapphuset, när jag skulle låsa och gå iväg. "Håll käften, jävla hora!" skrek han. Mysigt värre, inte sant?
Och jag önskar honom inget ont, men jag skulle faktiskt inte bry mig om han blev vräkt och hamna på gatan. Det gjorde jag först... Brydde mig alltså. Nu försöker jag komma på hur jag ska göra för att få dem jag hyr av att slänga ut honom.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...