lördag 20 mars 2010

Blodtryck, pysslat och vilat

Mitt blodtryck låg på 188/138 imorse när jag vaknade. Men har under dagen pendlat mellan normalt och högt. Det är det värsta med att ha en egen manchett hemma. Jag tar nästan 1 gång i timmen. Jag är yr i huvudet fortfarande, det går över en stund när jag vilar. Men om jag lämnar sängläget för länge så snurrar det igen. Trycker gör det hur mycket jag än vilar. För att inte bli helt försoffad (försängad) har jag pysslat hemma.Jag har gjort negerbollar. Så får man inte säga, det heter chokladbollar.Jag har groddat. Alf alfa (djurens favorit) och broccoli. Broccoli fröna i påsen räckte bara till en omgång. Det var max 30 frön. Så om vi gillar dom får jag köpa nya.Jag har gjort semlor till fikat. Fast det var inte så betungande eftersom bullarna låg klara i frysen. Det var bara att vispa grädde, ta fram mandelmassa och sätta ihop dom. Till lunch blev det ärtsoppa. Jag gjorde 12 portioner. Och frukostvåfflor.
Jag har sytt och satt upp en gardin på kortänden av L:s säng. På långsidan har L hängt en filt. Jag fick slut på vajer, krokar och öglor. L älskar verkligen sin kojsängsoffa. Hon har inrett den. Sen har jag gjort kebab till ikväll. Jag har också gjort två sorters tårtbottnar till imorgon. Jag tänkte vara med och tävla om Sveriges nationaldagstårta och har två tårtförslag. Jag tänkte göra två olika tårtor till imorgon och så får gästerna rösta. Dels på smak och dels på dekoration. Jag kommer därför inte lägga ut några tårtbilder eller recept förens tävlingen är avslutad. 6 av bidragen väljs ut och sen får svenska folket rösta vem som blir vinnare. Vinnaren får en heldagskurs hos årets konditor 2009 . Övriga finalister får olika baktillbehör från Bagaren och kocken. Till mys igår kväll blev det blåbärssmothie. Godaste smothien på länge. Receptet finns på min receptblogg här. Det märks nästan att spanjorskan ska komma nästa vecka. Maken och S far runt som yra höns och skrubbar och städar överallt. Maken har skrubbat duschen i över en timme. Är dom rädda för vad hon ska tycka om ett svenskt hem eller att hon ska få svenska baciller med sig hem???

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...