tisdag 16 mars 2010

Simskola, Tradera, kulor, kvalster och boktips

L går på simskola på måndag kvällar i en stad 30 minuter från våran stad. Det är andra terminen hon går och hon tyckte att det var kul förut. När jag sa att det var simskola skrek hon alltid jippie. Nu när jag säger att det är simskola blir hon jätteledssen och gapar och skriker. Att hon måste gå på den där dumma simskolan. Varför måste hon gå och så vidare. Jag och maken förklarar då att det är bra att lära sig simma. Men hon vill inte säger hon. Vad vi än säger så hjälper det inte. Eftersom det oftast är jag som är hemma så är det jag som får ta smällarna och bråken. Vi föräldrar får inte vara med inne i poolen där simskolan är. Den är i ett enskilt rum av badet. Jag brukar sitta utanför och läsa. Igår satte jag mig så jag såg in i rummet. Det började med att alla barnen skulle gå iväg till motionssimmet som är i ett tredje rum. Jag såg inte vad som hände där inne och satt med hjärtat i halsgropen hela tiden. I simskole rummet är det grunt vatten och en ytte pytte bassäng. I motionssimmet är det en vanlig stor djup bassäng. Efteråt när jag frågade L hur det hade gått i stora bassängen sa hon att hon inte hade badat där för hon inte ville. Hon hade bara stått på kanten och tittat på. Betalar vi 500 kronor för att hon ska stå och titta på när dom andra lär sig simma???? Efter en stund gick dom tillbaka till sin vanliga bassäng och jag hade nu utkik genom fönstret. L är väldigt blyg och försiktig, hon låter oftast alla andra gå före i kön, så också nu. Dom skulle öva bentag med en dyna framför sig. När L som var sist väl var klar så hade lärarna redan börjat visa dom andra barnen vad dom skulle göra som nästa grej. Ingen verkade bry sig om L. Det kanske är därför hon inte vill gå på simskolan längre??
Jag tyckte att det var så kul att lägga ut saker på Tradera att jag redan har lagt ut den här veckans 10 saker. 3 duplo till, en Bratz docka L aldrig har gillat, en bok om Castor som vi har två av, 2 kläder till Baby born som vi också hade dubletter av, en massa dockskor sen jag var liten som inte passar på någon av våra dockor och 2 av L:s gamla nattlinnen. Än så länge har jag bara fått bud på Menta och vinteroverallen. L fick en massa kulor när hon fyllde år. Dom har legat på alla möjliga och omöjliga ställen. Idag tröttnade jag på att ha kulor överallt och att få gå med fara för livet på golvet i L:s rum och sydde en kulpåse.
Jag har fått för mig att jag ska tvätta alla våra sängkläder. Inte lakan utan kuddar, täcken, filtar och överkast. Om man räknar ihop alla sängar så är det 20 saker som ska tvättas. Jag har inte gjort det på den dag jag minns. Det var säkert när någon spydde sist. Vissa saker är aldrig tvättade. Jag läste någonstans för länge sedan att en kudde innehåller bara kvalster och kvalsterbajs efter en viss tid. Kuddarna och täckena måste jag tumla så varje maskin tar ca 4 timmar!!! Igår hann jag med M:s ena kudde, täcke och överkast. Hittills idag har jag tvättat S kudde, M:s andra kudde, S överkast och M:s täcke. Jag har läst världens (tror jag) bästa bok. Jag fick tips om den av en arbetskamrat. Tack E om du läser det här. Gift med en beduin av Marguerite van Geldermalsen. Jag vet inte om den var så bra för att den var det eller om det var för att jag var svältfödd på romaner. Jag läser nästan bara självhjälpsböcker, faktaböcker (baka bröd, pepparkakor och så vidare) sparböcker och böcker om frivillig enkelhet och simple living. Gift med en beduin är en sann historia. Författaren skriver om sitt liv efter att hon träffat sin make. Hon kommer från Nya zeeland och luffar runt i Mellan östern och träffar en beduin som bor i Petra i Jordanien. Hon överger sitt vanliga liv och bosätter sig hos honom i hans grotta, utan elektricitet och rinnande vatten. Hon lär sig tala arabiska, konverterar till muslim, driver sjukstuga i en annan grotta och föder 3 barn. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken, jag ville bara veta vad som hände sen. Det som var lite jobbigt med boken var alla namn. Araber (eller om det bara är beduinerna) byter namn när det händer något. Marguerite fick namnet Fatima. När hon födde sitt första barn en dotter fick hon namnet Umm Salwa (Salwas mamma). När hon födde sitt andra barn som var en pojke fick hon byta namn igen till Umm Raami. Det var inte bara Marguerite som bytte namn utan alla i boken så ibland blev det lite förvillande.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...