tisdag 9 mars 2010

Groddar, gratissaker och Tradera

Jag glömde skriva hur det gick med linsgroddarna. Inte alls! Det blev en illaluktande sörja och inte en enda grodd i sikte. Alf alfa däremot har jag mängder av. Men det visste jag innan eftersom det är den som jag alltid groddar. I helgen om jag hinner/har råd och lust ska jag åka till det stora växtvaruhuset inne i stora staden och köpa groddtråg och fler groddsorter. Kan det bli mer ekologiskt och närodlat? Jag läste en blogg där dom använde groddar till det mesta. På mackorna, i salladen, på pizzan och i maten. Vi lägger groddarna i en hög på tallriken och skvätter på lite dressing så det känns avlägset att ha det så. Men våra groddar känns så tråkiga om man jämför, och ändå är det samma sak!
Min nya hobby är att fixa gratissaker och det går sådär ibland. Ibland ser jag nämligen det jag får gratis och inte vad det kostar. Till exempel en prenumeration på Privata affärer för 98 kronor gav en gratis trisslott. Jag skulle ha fått 4 lotter för det priset! Fast jag hade tänkt mig att få några ekonomiska tips av tidningen men första numret var bara en massa aktier och ännu mer aktier. När jag läste boken Så kan alla svenskar bli miljonärer så skrev författaren att man absolut inte ska köpa aktier för att bli rik så länge man har huslån. Man tjänade mycket mera på att betala av alla huslånen. Precis min åsikt. Inga lån alls tack! Om man gick med i Hemglassklubben fick man en nöjescheck. Den ger gratis inträde till bland annat Legoland och High chaparall. Vi har inte bestämt vad vi ska göra i sommar än, om vi ska göra något. Så gratis inträde är bra. Astrid Lindgrens värld var inte med och det var synd. För det enda stället som jag vet att vi ska åka till är Astrid Lindgrens värld. När vi var där i somras hade L skadat foten och kunde inte göra något. Jag gick med i klubben igår, det var gratis. Jag köpte glass också och den var inte gratis, men jag fick mer glass än vad jag tänkt mig till mindre pris. 1 paket mackaglassar och 1 paket dubbelnougat kostade 209 kronor. Men jag fick en kupong av glassgubben. Den gjorde att om jag handlade för 159 kronor fick jag mackaglassen för 55 kronor. Jag fick rådet att köpa en två liters glasskartong och kom upp i 154 kronor, men fick 5 kronors dispens. 204 kronor fick jag betala.

Jag är Buzzador och har blivit uttagen till att buzza Loreal hudcreme. Vilket passar bra för min ansiktscreme börjar att ta slut. Biobiljetter är annat som är relativt lätt att få gratis, om jag vetat det tidigare. Procordias kamanj har jag skickat in massor av kvitton till. Jag köper lättdrycken för 4,90 styck. För 49 kronor får jag alltså en biobiljett och 10 liter dryck. Vi dricker den istället för juice på morgonen. Yourmail var en annan sida som man skulle få biobiljetter om man värvade. Vilket jag gjorde. Sidan är jättebra så det är tråkigt att dom "missköter" den. Dom svarar inte på mail, dom skickar inte ut registreringsmail och så vidare. Jag har läst på andra bloggar om flera som råkat ut för detta. Jag gjorde det också men ringde och dom ordnade till det och var så tacksamma att jag hade uppmärksammat problemet och dom skulle ta tag i det. Det var över 1 månad sedan och inget har hänt. Men som sagt var sidan är guld värd för mig som har en ej reklam skylt på brevlådan. Jag trycker bara på mat och får alla reklamblad för denna vecka direkt i datorn. Jag klickar på dom jag vill läsa och blir omdirigerad till min stads reklamblad. Biblioteket är en annan guldgruva för gratis saker, om man inte kommer på att man vill äga boken efter att man läst den. L och jag var där idag. L fick en hög med nya böcker och jag hämtade 4 av mina reservationer. Surdegsbröd, Pepparkakshus och mera julbus, Gift med en beduin och Lilla lunchlådan. När jag hämtade pepparkashus och mera julbus så tittade bibliotekarien lite konstigt på mig. Fel årstid kanske? Men jag tänkte kolla om det finns något fint hus till i jul. När jag läser om en bok som jag tycker verkar intressant då reserverar jag den. Lilla lunchlådan fick jag tips om från Anki. Jag tänkte få lite matlådetips. Maken har med sig matlåda nästan varje dag. Vissa dagar har han besök och dom går då ut och äter. Jag har med mig mackor så jag skulle också behöva lite roligare saker.

S har sålt 4 saker på Tradera (under min inloggning) och tjänat nästan 500 kronor. Men då sålde hon Jessica Simpson parfym och Victoria Beckham jeans bland annat. Jag läste en annan blogg om en tjej som lägger ut alla sin sons urvuxna kläder och leksaker på Tradera. Hon hade över 2500 omdömen, mest sålda. Jag har ungefär 450, mest köpta. Det fick mig att tänka. Jag har läst en massa bloggar som rensar ut 10 saker i veckan som utmaningar. Jag har inte velat gå med för jag rensar ett par gånger om året och då ryker mer än så. Sen står sakerna i kassar och väntar på kyrkans loppis/avfärd till begagnat affär/ stå på loppis själv. Om jag ger mig själv som utmaning att lägga ut 10 saker i veckan på Tradera. Funkar det tro? Ibland när sakerna bara går för 1 krona och man har fotograferat, lagt ut annons, skrivit mail, packat, köpt frimärken och postat känns det skit. Jag tror jag ska prova i alla fall. I helgen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...