tisdag 26 november 2013

Är ful tillbaka och fullt upp

Jag prenumererar som jag skrev en annan gång på två tidningar. Camino och Kloka hem. Häromdagen fick jag ett inbetalningskort i brevlådan på att min Kloka hem prenumeration snart går ut. Jag fick sista numret igår. I tidningen fanns ett erbjudande. 6 nummer och en handkräm från Weleda och en bambutandborste för 279 kronor. Mitt inbetalningskort var på 319 kronor för 6 nummer och då får jag "bara" mina 6 nummer och inga presenter. Det tycker jag är så fult. I och för sig kan jag förstå att dom vill locka nya prenumeranter men vi som redan prenumererar då? Jag får alltså betala 40 kronor mer för samma antal nummer men jag får ingen handkräm och ingen tandborste. Så nu var jag ful tillbaka och sa upp min prenumeration och tecknade en på maken istället. Samma sak med Camino. Dom som börjar prenumerera nu får en bok om dom börjar prenumerera men jag som bara förlängde min prenumeration jag får "bara" mina nummer och ingen bok. I och för sig får jag betala 260 kronor/år och det får nya prenumeranter med så ingen prisskillnad som Kloka hem hade.
Jag försöker dra ner på min skärmtid och tittar inte alls lika mycket på tv längre. Jag sitter inte lika mycket vid datorn heller därför kommer det inte inlägg varje dag längre. I helgen var min bytarkompis och hennes son hemma hos oss och lekte och fikade. Vi byter inte saker längre så jag får börja kalla henne min och L:s fika- och lekkompisar. =) Jag bakade en kanelbullssockerkaka och bjöd på. Smakade mer som amerikansk äppelpaj än kanelbulle. Men god var den. Recept kommer. Alla recept tror jag är inlagda under recept taggen nu. Jag är igång med rensningen igen efter att inte ha orkat gjort så mycket. Min fikakompis fick med sig en robotdammsugare som inte sög så bra (hennes dammsugare sög inte alls) och en massa tepåsar hem. Vi träffas var fjortonde dag och fikar/leker. =) Dom flesta sakerna som jag lägger ut skänker jag bort. Det som är tråkigt i kråksången är att dom som vill ha dom vill att jag ska åka med dom hem till dom eller in till stora staden. Skänker jag bort en sak har jag ingen lust att skänka bensinen också utan tycker att dom ska komma hit. Så även om jag rensat ut en massa saker så försvinner dom inte för den som vill ha dom aldrig kommer.
Bakat matbröd har jag också gjort och det har jag inte heller gjort på jättelänge. Om man inte räknar långpannebröden som jag svängt ihop ibland. (Vi har ätit rätt mycket köpebröd tyvärr). Jag gjorde dubbel sats sirapslimpa och dubbel sats källarfranska. Verkar inte som om jag lagt in receptet på sirapslimpa så det kommer också. S älskar sirapslimpa och det är nästan vårat favoritbröd av alla bröd.
Advenstpyntet är framme. På bilden är köksfönstret som nu har fått en fönsterbräda av maken. L:s rum har också fått en fönsterbräda. När maken satte upp fönsterbrädan i köket fick han köpa nya hållare. När han var klar svor han över all plast som var runt hållarna. =)
När jag satte upp pyntet blev jag sugen på risgrynsgröt. Eller tomtegröt som L kallar den. Så jag gjorde en sats i crock poten. L och jag har ätit risgrynsgröt till frukost och mellis i dagarna tre. Dom andra tyckte det var för tidigt med risgrynsgröt men L och jag kan äta det året runt.
I fredags var våran bil på service. Vi fick då låna svärmors bil. Tack. =) S passade då på att övningsköra eftersom den är manuell och våran är automat. När dom övningskörde tillbaka bilen på lördagen passade dom på att kompletteringshandla mjölk och handla gratis falukorv och gratis kaffe.
Räkningarna är skrivna. Förutom att vi går på + denna månad med så har vi lyckats sänka räkningarna med ytterligare 400 kronor/månad = 4800 kronor/år. Det som minskar är elen, bensinen, extraräkningarna och denna månad hade också Telia minskat. Extraräkningarna minskar främst genom att vi inte konsumerar lika mycket. Så dels är det inte lika mycket att betala på kreditkorten (vi betalar hela summan som vi handlat för varje månad) och dels är det inte lika mycket räkningar från Klarna eller andra företag som vi har beställt saker från. Däremot gick L:s ridning på 2040 kronor. Men hon älskar att rida så det är det värt. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...