onsdag 6 november 2013

Recept - skinkost och broccolipaj

Jag använder samma pajrecept varje gång vi äter paj. Maken älskar paj och kan äta en hel själv därför gör jag alltid två. Oftast med samma fyllning. Sist blev det dock en med skinkost och broccoli fyllning och en med bara ost. M hatar broccoli. Vill man spara tid kan man göra flera pajdeger och frysa in och bara ta fram när man ska äta paj. Enligt Amy Dacyczyn är (som skrivit en av mina favoritböcker The complete tightwad gazette) paj snålmat som man ska äta ofta. Vi äter det ungefär en gång i månaden.
Deg:
3 dl vetemjöl
150 g smör
2 - 3 msk vatten
Fyllning:
riven ost
skinka
kokt broccoli
3 ägg
3 dl mjölk
salt peppar paprikapulver
Hacka samman vetemjölet och smöret. Tillsätt lite vatten i taget till det blir en deg. Tryck ut i en pajform och låt stå kallt 30 minuter. Grädda i 175 grader i 10 minuter.
Skär skinkan i bitar. Lägg i skinkan, osten och broccolin i pajformen. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och häll över. Grädda i 175 grader i ungefär 30 minuter eller till stanningen har stannat.
Jag brukar ta ett tredjedels paket skinkskivor till en paj. Ost tar jag nog ungefär 1 dl. Broccoli tog jag ungefär en halv färsk broccoli.
När jag gör skaldjurspaj fyller jag den med skaldjur istället för med skinka och broccoli. Osten har jag i ändå. När jag gör bara ostpaj har jag i ungefär 2 dl riven ost.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...