lördag 30 november 2013

Surar till

Nu har garderoberna i källaren, byrån på L:s rum och dom två byråsarna i sovrummet fått sig en genomrensning. Summan av alla utsaker börjar närma sig 3 siffrigt. Märks verkligen att jag rensar på riktigt. Jag och numera också S är med i en hjälpsida på Facebook. När jag ger bort saker ger jag dom i den gruppen. När det står Myrorna så är det ibland Myrorna på riktigt men det kan också vara att sakerna ska tas med på nästa skänkesträff. Den gruppen har gjort att både jag och S är mycket mer tacksamma över vad vi har. Vi har inte så dåligt med pengar egentligen. Just nu har vi ju inte det längre eftersom vi kör spartips på hög nivå. Men även när vi inte körde spartipsen hade vi inte det så dåligt ställt. Vi har mat i magen, vi har kläder på kroppen, vi har tak över huvudet och vi har råd att ge bort massor av julklappar. Låter klyschigt men när man läser om vissa i gruppen som inte vet hur dom ska ha råd med mat för dagen och inte har råd med julklappar till sina barn och ännu mindre råd med julmat och tänker på vårat överflöd av julmat och julklappar så känns det så, jag vet inte riktigt vad det känns men det känns inte så bra.
L ska åka till pojkvännen over there över nyår och han hade önskemål om medskick av min hemgjorda jordgubbssaft. Så idag har jag gjort jordgubbssaft och restsylt. Många flaskor blev det. =)
Sen experimenterar jag igen. Jag blev inspirerad av boken syra själv och har gjort surkål. Den ska stå i 2 veckor mins innan den är klar så om den blir bra vet jag först då. Syrade grönsaker innehåller samma nyttiga bakterier som drycker som Proviva gör. Det finns undersökningar som visar att folk som äter syrade grönsaker tillfrisknar fortare från diarréer. Jag med min mage tänkte att det skadar inte att prova. Funkar det bra och smakar gott ska fler stora burkar köpas och fler grönsaker syras.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...