lördag 2 november 2013

Tröst och gråt

När jag gick min distanskurs i palliativ vård sa dom att man inte ska försöka trösta någon som gråter. Med trösta menas då att man försöker få dom att sluta gråta. Man kan trösta genom att hålla i handen eller så men man ska alltså låta dom gråta så länge som dom behöver. Så nu när L gråter för något (om hon inte slagit sig förstås) så låter jag henne gråta klart. Jag sitter bredvid henne och håller om henne men jag försöker inte få henne att sluta gråta. Om man inte får gråta klart kan man få en massa både psykiska och fysiska sjukdomar. Dom kan komma hur länge som helst efter att man haft sorg.
Idag var jag, S och L runt till gravarna och tände ljus. Min farmor, Lulle och min lillebror var vi till. När vi kom hem ville L tända ett gravljus i trädgården för alla våra djur som ligger begravda där. L grät och saknade dom. Hon ville att dom skulle ha blommor på sin grav också så hon gick in och plockade blommor från mina Saint Pauler som hon la på gravarna också.
En av mina Facebook vänner har en liten dotter som ville ha lite Barbie bebisar. Hon har varit här och lekt en gång. När jag berättade det för L ville hon ge sina Barbie bebisar till henne så idag har vi postat dom. Dom bor i en stad bredvid stora staden så det blir billigare att posta dom än att åka dit. Vi ska träffas och fika så fort vi hinner och kan så L och tjejen får leka igen. Men L ville att hon skulle få dockorna så fort som möjligt.
Pumpa recepten fortsätter att flöda här. Idag har butternick pumpan som var med i ekokassen blivit pumpasoppa. Väldigt god men passar nog bättre till förrätt än till varmrätt. Mycket soppa blev det också så det räcker till en måltid till i familjen P.
Ny start är gjord. Den här gången hade jag i lite torkade jordgubbar som jag köpte på Saltå kvarn när maken och jag var i Stockholm. Receptet finns här. Men jag hade i både nötter och jordgubbar. 



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...