lördag 16 november 2013

Tidningar och mögel

Jag försöker att inte prenumerera på så många tidningar längre. Dels tycker jag att dom flesta tidningar är slöseri på papper. Några är mest annonser eller köp det här och bli lycklig, köp det här och bli glad och så vidare. Dom enda tidningarna jag prenumererar på (förutom den lokala tidningen som maken och M måste ha kvar) är Kloka hem och Camino. Camino har jag nyss bytt till autogiro på. Kloka hem fick jag brev från häromdagen att prenumerationen gått ut och att jag skulle betala den igen. Jag gillar Kloka hem och brukar spara alla nummer. Oftast är det någon av artiklarna eller så som jag gillar och då sparar hela tidningen. Det tar plats och det kostar pengar. Jag brukar aldrig läsa igenom tidningarna igen fast jag sparar dom. Biblioteket har en massa tidningar som man kan låna, det visste jag redan. Förut när L var liten lånade jag ofta Vi föräldrar. Dom har bland annat Kloka hem. Camino fanns tyvärr inte. Man kan reservera tidningarna också. Det visste jag däremot inte. Det senaste numret lånar dom inte ut utan det är bara gamla nummer. Så nu funderar jag på om Kloka hem är värd dom 319 kronorna för 6 nummer = 53,16/nummer. Eller om jag ska börja låna den på biblioteket. Förut gillade jag Ecoqueen och prenumererade på den. Jag sparade alla dom numren med. Dom fick tyvärr lägga ner för det var för få prenumeranter. Det är ju kanske risken med Kloka hem också om alla tänker som jag och lånar den på biblioteket.
Vi har fått mögel i duschen. =( Maken tvättar med mögeltvätt och duschdraperiet som är rätt nytt för att vara oss är det som vi tror är orsaken. Duschdraperiet är nu slängt. Vi ska även investera i en fläkt som ska vädra ut fukten ur duschen. Hoppas att mögeltvätten och fläkten hjälper så vi slipper göra om hela duschen. Som är gjord av en riktig mattläggare och inget som vi gjort. Men duschen är som allt annat i det P:ska hemmet gammalt och börjar bli slitet. Diskmaskinen diskar som den vill och spisen/ugnen värmer maten som den vill.
Jag märkte häromdagen att frysen gapar rätt tom på bröd. Det blir så när jag inte har bakat på ett tag. Så idag blev det en sats L och farfars favoritbröd. Känns som om jag är skyldig farfar lite julklappar (han får brödkuponger i julklapp. 1 kupong = 1 bröd/månad). Får storbaka så fort jag hinner (och orkar).
Till lunch blev det jordärtkockssoppa. Väldigt gott och ytterligare en sak som vi kommer att göra igen. På bilden var S första smakportion, hon tog mer sen.
Jag är med i två hjälpgrupper på Facebook. Den ena hade skänkesträff idag. Dom hade så mycket skänkta saker i sina förråd att dom var tvungna att bli av med saker. Man fick absolut inte ta med sig grejer. Jag hade dock med våra gamla dricksglas som en hade tingat så jag gav dom direkt till henne. Allt var gratis till och med fikat. Ju mer man plockade på sig ju gladare blev adminerna som då slapp plocka ner grejerna igen. S och jag åkte dit, dels för att bli av med glasen och dels för att träffa lite Facebook vänner som skulle vara där. Men vi gick och kollade in alla grejer och fick med oss lite hem. En jacka och ett par jeans till S (det var två par men det ena var för små så dom får L att växa i). Resten var till L att ha nu eller i sommar. Jeansen, ena tröjan och stövlarna satte hon på sig på en gång och vägrade ta av sig sen. Hon tyckte hon var jättefin. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Nu när du är så duktig på att ta till vara saker och tillaga mat, baka bröd mm så ekonomin är bättre, så är det kanske dags att fortsätta renovera huset, så det står sig i värde och ni har ett fungerande hem, vet att ni har fixat fönster. Ha en fortsatt trevlig helg// Camilla

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...