onsdag 20 november 2013

Veckans sparade pengar

Jag äter 3 mediciner dagligen som det är meningen att jag ska äta livet ut. Sen äter jag två vid behov som jag oftast får ta varje dag. Jag har även en tablett vid illamående att ta vid behov men den tar jag nästan aldrig. Det gör att mina mediciner kostar en hel del. Just nu är jag inte uppe i högkostnadsskyddet utan får betala hela summan själv. Så ettan denna vecka blir:

1 Beställde mina mediciner som alltid från Apoteket.se och fick fri frakt = sparade in bensinen.

2 Apoteket gav förslag på andra märken på mina mediciner så jag fick mer än 400 kronor billigare mediciner.

3 Bakat långpannebröd.

4 Sytt 4 nya tygbindor.

5 Använt tygbindor.
6 Varit på skänkesträff och fått massor av saker gratis. Bland annat höstgummistövel till L. Jeans och jacka till S. Jeans och tröja till L + en hel del annat.

7 Skrivit om två av huslånen och fått ner räntan ungefär 1 % på varje lån.
8 Sytt en nytt duschdraperi av en hög med plastpåsar som vi hade hemma.

9 Gjort glögg.

10 Lysröret i hobbyrummet har gått sönder. Det är ett långt svårt att få tag på lysrör. Maken tog lampan som satt på kontoret och satte som provisorisk lampa inne på hobbyrummet tills vi får tag på ett lysrör.

11 Där lampan på kontoret satt satte maken en lampa som vi fick ärva efter makens morbror.

12 Gjort dubbel sats dillkött.

13 Kokade köttet till dillköttet i tryck-kokaren så det blev klart på 45 minuter istället för 1,5 timme.

14 Anmält till AFA försäkring att jag var sjukskriven med min astma/lunginflammation förra våren.
15 Gjorde hemgjord pizza på våran baksten i lördags kväll. Smakade lika gott som på pizzerian men vi sparade över 200 kronor.

16 Lagat min ena bh så jag kan ha den ett tag till.

17 Lånat massor av böcker på biblioteket.

18 S har lånat och reserverat all sin kurslitteratur som hon behöver ha fram till jul på biblioteket.

19 Tjejerna gjorde chokladbollar till fredagsmys.

20 Köpt två "nya" mattor. En till hallen och en till under pianot för 200 kronor.

21 - 39 se en gammal lista, det är sånt vi alltid gör.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara tipsa om menskoppen, då slipper du tvätta tygbindorna. De kostar lite i inköp men är så himla bra. Jag trodde det skulle vara äckligt men man märker inte ens att man har mens.

Marianne sa...

Har du provat att tvätta det gamla duschdraperiet i maskin med ättikssprit? Det brukar ta bort möglet. Du kan också klippa bort sömmarna (om det finns) för möglet brukar sätta sig där. När draperiet är rent och du klippt bort alla kanter och sömmar kan du vika övrekanten dubbel och sy fast. Gör hål för ringarna eller sy knapphål. Nedre kanten brukar bli hård på vissa draperier, bara klipp bort och sy en ny söm.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...