onsdag 24 oktober 2012

Reklampaus - ImseVimse

Jag letar hela tiden efter saker som jag kan återanvända istället för att slänga. Menskopp och tygbindor vid mens till exempel. Jag har kommit på att jag behöver fler tygbindor och funderar på att sy flera. Muffinsformar i silikon är ett annat exempel. Disktrasor av lin. Jag diskar ur plastpåsarna. Inte dom som det varit kött eller färs i. Jag har ett evighetsfilter i kaffebryggaren. Tygservetter. Kostnaden blir i vissa fall hög när jag köper till exempel menskoppen men jag har sparat in den flera gånger om. Sen besparingen i att slippa slänga saken på det redan överfulla sopberget är ännu högre. I Sverige slänger vi 457 kilo avfall/person och år. Det gäller inte i Familjen P som bara har en halv soptunna var 8:e vecka. =) Mycket tack vare min återanvändning. Något som jag har letat ett återanvändbart alternativ till är bomull och rengöringspads. Jag använder bara mascara som jag tvättar av med vatten men använder rengöringspads när jag gör rent sår och tar ansiktsvatten bland annat.
Så fick jag äran att testa rengöringspads av ImseVimse och är helt såld. =) L har varit röd och nästan haft som svamp bakom ena örat. Jag har tvättat med en rengöringspad med olja varje kväll och sen smörjt med Tea tree salva. När man tvättar med bomull trådar det sig och fastnar i såret. Det slipper man nu. =) Med engångs rengöringspads sugs oljan eller descinfektionsmedlet upp av paden. Det slipper man med en i tyg. =) En annan bra sak är den lilla påsen som dom kommer i. Jag lägger den använda paden i den och sen slänger jag påsen i tvättmaskinen med den vanliga underklädestvätten.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...