måndag 14 maj 2012

Bruna fingrar

Jag har absolut inga gröna fingrar. Det enda som kom upp av alla mina förodlade saker var en stackars liten babymelon. Fast mina krukväxter växer så det knakar och min trädgård likaså. Det brukar vara så mycket äpplen på vårat enda äppelträd att vi är själsförsörjande på äppelmos. Krusbärsbusken brukar ge hur mycket krusbär som helst - så mycket att grannen brukar få plocka med. Av en buske alltså. Vinbärsbuskarna som är 3 till antalet brukar också ge mängder med bär. Det enda som inte trivs i våran trädgård är blåbärsbusken. Den ska ge flera liter blåbär men bären som vi får kan man räkna på ena handens fingrar. Eller båda händerna. Ändå har vi haft den ett bra tag. I år har den även fått brist på blad så något fel är det. En sökning på nätet visade att den vill ha kalkrik jord och kalk är inhandlad och utspridd. Få se om den stackarn tar sig. Tove som var här häromdagen har väldigt gröna fingrar. Jag böt till mig tomatplanter och chiliplanter av henne. Tur var väl det eftersom vi brukar vara själsförsörjande på chili. Men då krävs det en chiliplanta som alltså inte kom upp. Hon tyckte att min trädgård var compact living. Jag har aldrig tänkt på det men så är det faktiskt. Grannarna har bara en massa gräsmatta och nästan inga buskar eller träd. Vi har nästan ingen gräsmatta och buskar och träd överallt.
För ett tag sedan fick jag en kombucha svamp. Jag såg mig själv dricka kombucha och bli frisk och hur hälsosam som helst. Det smakade inte så vidare gott är en underdrift, det smakade vedervärdigt. Kombucha svampen gillade mig och växte så det knakade. Dom ger nya kombucha svampar men det kan ta ett tag. Men vid rätt förhållanden kan dom föröka sig redan efter 10 dagar. Vilket min alltså gjorde. Den förökade sig och gav ett helt gelelock med kombucha. Eftersom jag inte gillade den så la jag ut den på Tradera. Jag ska bara sälja en del av den och ville se intresset. Utgångspriset vad 25 kronor - den gick för 105 kronor. =) Med tanke på att svampen som jag har går att dela på minst 4 stycken så blir det en hel del. Om jag lägger ut den igen och om den går för samma pris igen. Nu måste jag bara komma på vilken del hon ska få, hur stor del och hur jag ska skicka den. Jag funderar också på att behålla en del och fortsätta föröka den. Det kan vara mitt extraknäck att föda upp och sälja kombuchabebisar. =) Jag har inga gröna fingrar jag har bruna. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...