tisdag 22 maj 2012

Bakat, bytt, fått och planterat

Solen skiner från en nästan klarblå himmel så en del av dagen har ägnats åt trädgårdsskötsel. Plantering i detta fallet.
Jag tog sticklingar från pelargonerna och satte i dom två väggkrukorna som var tomma. Timjan inhandlades igår. Basilika fanns ingen. =( Rosmarinen hade också klarat sig märkte jag. Oreganon är så mycket att det sitter i egen kruka. I makens murbrukshink för att vara exakt. Den hade inte kommit upp så mycket så det får växa till sig lite till innan jag planterar om den i en tom låda som jag har.
I hängkrukan planterade jag smultron. I grytan som står utanför ytterdörren planterade jag också smultron. Smultronen växer utanför ett stockstaket längre upp på gatan. Eller växte. ;) I båda krukorna som är utanför dörren är det nu smultron. Smultronen som jag planterade förra året har växt jättemycket. =)
Bakat har jag också gjort. Rågkakor och vetekakor. Jag är så trött på köpebröd. Varje gång jag äter köpebröd till frukost är jag hungrig efter max 1 timme igen. Det är bara en massa luft i dom. Ett byte åkte jag också iväg på. Hon var inte hemma. =( Om jag inte hade haft ett ärende till dit så hade jag blivit förbannad. Hon bodde nämligen på andra sidan stora staden. Hon efterlyste galgar på ena hjälpsidan så förutom bytet hade jag med 16 av våra galgar för att vara snäll. Galgarna har nog förökat sig. Hur mycket galgar som helst har vi. Förut hade vi en kartong och två hyllor i två garderober lite halvfulla med galgar. Nu är alla 3 ställena överfulla. Galgarna är nu utlagda på bytarsidan och annonsen med bytet är uppuffad. På samma ställe där jag skule byta och skänka var jag på ett skänkes. Sandplast som är en typ av spackel. Nu har vi både tapet och spackel, bara tapetklister och ork från maken så kan vi tapetsera om köket. =) När jag ringde på dörren öppnade det en tjej som grät. =( Jag frågade vad som hänt och hon sa att hon ramlat och slagit sig. Sjuksköterskan i mig kom då fram och jag undersökte henne och ställde en massa frågor. Jag sa innan att jag var sjuksköterska så hon inte skulle tro att jag var knäpp. Tjejen var 20 - 25 år. En påse med krukor har jag lämnat av hos Tove. Hon planterar och behöver dom bättre än jag.
Jag fick basilika och gurka av henne. =) Alla kryddor fixade. =) Hon hade planterat i toarullar förra året och det enda som kom upp var majs. Det är alltså inget bra att använda tomma toarullar att plantera i. Syrenerna är utlagda på bytarsidan. Bytes mot basilika fast det har jag ju fått nu så bytes mot förslag. Tur att man inte har ledig dag jämt. Det skulle jag aldrig orka med. ;)

1 kommentar:

Sara sa...

Min morfar brukar förplantera i tomma mjölkkartonger som han har sparat. :)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...